Για να έχει μέλλον η Δημόσια Υγεία πρέπει να αντιμετωπιστούν οι χρόνιες παθογένειες της υποχρηματοδότησης και της υποστελέχωσης. Δεν υπάρχει διαθέσιμη συνταγή που μπορεί να επιλύσει τα σοβαρά προβλήματα του ΕΣΥ εάν δεν αντιμετωπισθεί η γενεσιουργός αιτία που είναι το χαμηλότατο ύψος των Δημοσίων δαπανών υγείας το οποίο βρίσκεται στο 5,5% του ΑΕΠ, την ώρα που ο μέσος
όρος των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι 7,5% του ΑΕΠ. Δεν φτιάχνει το ΕΣΥ με τέτοιο ύψος Δημοσίων Δαπανών. Συνεχώς θα αυξάνονται οι ιδιωτικές δαπάνες υγείας, είτε εντός του συστήματος είτε εκτός.
Μεταρρύθμιση είναι οι προσλήψεις προσωπικού προκειμένου να ανοίξουν οι κλειστές χειρουργικές αίθουσες που είναι στο 40% των συνολικά αναπτυγμένων χειρουργικών αιθουσών για να χειρουργηθούν οι 100.000 ασθενείς που βρίσκονται σε λίστες αναμονής σε λιγότερο από ένα έτος και όχι τα απογευματινά χειρουργεία που σε 7 μήνες λειτουργίας του μέτρου έχουν γίνει 5.500 απογευματινά χειρουργεία επί πληρωμή με ασθενείς κυρίως εκτός λίστας αναμονής.
Παράδειγμα στο Νοσοκομείο «Αττικόν» λειτουργούν οι 7 στις 14 χειρουργικές αίθουσες και απογευματινά χειρουργεία έγιναν στους 7 μήνες μόνο 84. Στην επικαιροποιημένη λίστα αναμονής για χειρουργεία στο Νοσοκομείο «Αττικόν» από 1-1-2020 έως 2-10-2024 βρίσκονται 5449 ασθενείς. Πού και πώς λοιπόν βοηθάνε τα απογευματινά χειρουργεία; Τα 50.000 απογευματινά χειρουργεία δωρεάν μέσω του ταμείου ανάκαμψης παρότι έχουν επανειλημμένα εξαγγελθεί ακόμη δεν ξεκίνησαν. Τα χρήματα αυτά ήταν καλύτερα εφόσον τελικά διατεθούν να δοθούν για προσλήψεις προσωπικό, για κίνητρα προκειμένου να λειτουργήσει το σύνολο των χειρουργικών αιθουσών και έτσι να αποσυμφορηθούν οριστικά οι λίστες αναμονής.
Μεταρρύθμιση δεν είναι η κατάργηση της πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης των γιατρών του ΕΣΥ η οποία αναιρεί τη θεμελιώδη αρχή σύστασης του ΕΣΥ, θα αυξήσει τις ανισότητες. Εξάλλου η αντίστροφη πορεία δηλαδή η είσοδος ιδιωτών γιατρών με δελτίο παροχής υπηρεσιών στα Νοσοκομεία επιτρέπεται εδώ και χρόνια. Παρότι όμως οι ιδιώτες γιατροί λαμβάνουν καλύτερες αμοιβές με δελτίο παροχής υπηρεσιών από τους γιατρούς του ΕΣΥ, αρνούνται να έρθουν στα Νοσοκομεία παρά ελαχίστων εξαιρέσεων. Μεταρρύθμιση είναι οι μόνιμες προσλήψεις ικανού αριθμού υγειονομικών. Τώρα οι
συνεχείς μετακινήσεις προσωπικού, τα εξαντλητικά ωράρια, οι χαμηλότατοι μισθοί, η έλλειψη κινήτρων επιτείνουν το κύμα μαζικών αποχωρήσεων από το ΕΣΥ.
Οι μισθοί μας κινούνται κοντά στην περιοχή του κατώτατου μισθού του ανειδίκευτου εργάτη.
Συγκριτικά οι μισθοί μας ΤΩΡΑ και το έτος 2011:
- Νοσηλευτής Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης: ο μισθός του νεοδιόριστου τώρα είναι 816,82
ευρώ, το έτος 2011 ήταν 803,92 ευρώ. - Βοηθός Νοσηλευτή ΔΕ: ο μισθός του νεοδιόριστου τώρα είναι 716,61 ευρώ, το έτος 2011
ήταν 757,74 ευρώ. - Τραυματιοφορέας ΥΕ: ο μισθός του νεοδιόριστου τώρα είναι 664,79 ευρώ, το έτος 2011
ήταν 677,40 ευρώ. - Επιμελητής Β’ ιατρός: ο μισθός του νεοδιόριστου τώρα είναι 1216,71 ευρώ και το 2011
ήταν 1264 ευρώ.
Όμως το έτος 2011 οι μισθοί κατ’ έτος που λαμβάναμε ήταν 14 και τώρα 12 αφού έχουν κοπεί το Επίδομα αδείας και τα δώρα εορτών. Ως εκ τούτω λαμβάνουμε πολύ χαμηλότερους μισθούς από το έτος 2011 παρότι η αγοραστική δύναμη του μισθού τώρα είναι πολύ χαμηλότερη από το έτος 2011. Αλήθεια ποιος πιστεύει με τέτοιους μισθούς θα προσελκύσει υγειονομικό προσωπικό στο Σύστημα Υγείας;
Ένας Νοσηλευτής με πλήρες κυκλικό ωράριο, 7 νύχτες, 7 απογεύματα, 3 αργίες το μήνα, λαμβάνει 100-150 ευρώ το μήνα ως πρόσθετες αμοιβές που στο εξωτερικό για μια μόνο αργία λαμβάνουν πολλαπλάσια χρήματα. Στην ΔΕΘ ανακοινώθηκαν κίνητρα μισθολογικά για τους γιατρούς του ΕΣΥ. Τα κίνητρα των γιατρών θα κριθούν σε επόμενες προκηρύξεις. Καμία εξαγγελία, καμία αύξηση για το Νοσηλευτικό και λοιπό προσωπικό. Έχουμε κύμα μαζικών αποχωρήσεων υγειονομικών και μειούμενο συνεχώς
προσωπικό στο ΕΣΥ. Με βάση τα στοιχεία του ανθρώπινου δυναμικού του Υπουργείου Εσωτερικών επιβεβαιώνεται το κύμα μαζικών αποχωρήσεων από το ΕΣΥ, το αρνητικό ισοζύγιο προσλήψεων αποχωρήσεων.
Την 1 Ιανουαρίου του 2022 ως τακτικό προσωπικό στο Υπουργείο Υγείας υπηρετούσαν 75.022 υπάλληλοι. Την 1 Ιανουαρίου του 2024 70.852 υπάλληλοι την 1 Σεπτεμβρίου του 2024 (έως τότε διαθέτουμε στοιχεία) 70.863 υπάλληλοι. Από τον Ιανουάριο του έτους 2022 έως και τον Αύγουστο του έτους 2024, σε 2,5 χρόνια το τακτικό προσωπικό του Υπουργείου Υγείας μειώθηκε κατά 4.159 υπαλλήλους. Στους πρώτους οκτώ μήνες του έτους 2024, από 1 Ιανουαρίου έως τέλος Αυγούστου το τακτικό προσωπικό του Υπουργείου Υγείας αυξήθηκε κατά 281 υπαλλήλους παρότι ενσωματώθηκε το μεγαλύτερο μέρος των προσλήψεων της προκήρυξης των 4.000 (προκήρυξη 7Κ). Δηλαδή είχαμε ανακύκλωση του ίδιου προσωπικού.
Στα Νοσοκομεία έχουμε 45.000 κενές οργανικές θέσεις με οργανισμούς πέραν της δεκαετίας στους οποίους δεν περιλαμβάνονται πολλά εκ των ανεπτυγμένων τμημάτων. Οι οργανικές θέσεις είναι περίπου 95.000. Υπηρετούν 25.000 συμβασιούχοι πολλών μορφών (επικουρικοί, ΔΥΠΑ, ειδικευόμενοι νοσηλευτές κλπ). Υπηρετούν 5.000 συμβασιούχοι ορισμένου χρόνου στην καθαριότητα, φύλαξη, εστίαση που σταδιακά απολύονται όταν τα Νοσοκομεία ολοκληρώνουν τους διαγωνισμούς εκχώρησης των εν λόγω υπηρεσιών στους εργολάβους. Οι εργολάβοι στοιχίζουν τα διπλά χρήματα για το Δημόσιο και προσφέρουν συνθήκες εργασιακού μεσαίωνα με ωράρια εργασίας πλήρους απασχόλησης και αμοιβές μερικής απασχόλησης.
Υπηρετούν 8 χρόνια με συνεχείς ανανεώσεις των συμβάσεων. Περιττό να πούμε ότι καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες. Η εργασιακή ανασφάλεια τους οδηγεί σε μαζικές αποχωρήσεις. Αποχώρησαν μέσα σε ένα χρόνο πέραν των μονίμων και 1.300 συμβασιούχοι που παραιτήθηκαν από το ΕΣΥ. Η μοριοδότηση των συμβασιούχων σε νέες προκηρύξεις πρόσληψης μόνιμου προσωπικού οδηγεί σε ανακύκλωση του ίδιου προσωπικού. Δηλαδή συμβασιούχοι προσλαμβάνονται ως μόνιμοι στα ίδια ή άλλα Νοσοκομεία. Οι ήδη υπηρετούντες μόνιμοι προσλαμβάνονται σε άλλα Νοσοκομεία. Το έτος 2023 προσελήφθησαν μόνο 150 επικουρικοί εργαζόμενοι. Κάθε μήνα από τα Νοσοκομεία το προσωπικό μειώνεται περίπου κατά 300 υπαλλήλους.
Οι χρονοβόρες διαδικασίες του ΑΣΕΠ είναι μεγάλο και άλυτο πρόβλημα. Η προκήρυξη 7Κ 4.000 θέσεων τώρα ολοκληρώνεται με ανακύκλωση του ίδιου του προσωπικού. Να επανέλθουν με νομοθετική ρύθμιση στο ΕΣΥ οι τριμηνίτες εργαζόμενοι που απολύθηκαν μετά την επιστροφή των ανεμβολίαστων συναδέλφων. Να επιστρέψουν οι 100 περίπου συνάδελφοι του προγράμματος PHILOS που απολύθηκαν από το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου. Να μετατραπούν σε συμβάσεις επικουρικού προσωπικού οι ειδικευόμενοι νοσηλευτές και οι συνάδελφοι του προγράμματος 4.000 μέσω ΔΥΠΑ. Να δοθεί η δυνατότητα στα νοσοκομεία να συνάπτουν νέες ΣΟΧ στις υπηρεσίες στήριξης καθαριότητας, φύλαξης, εστίασης.
Τα Νοσοκομεία οφείλουν ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις και αδυνατούν να χρηματοδοτήσουν την συντήρηση και ανανέωση της κτηριακής και υλικοτεχνικής υποδομής τους. Έχουμε υπερσύγχρονο εξοπλισμό στα Νοσοκομεία όπως μαγνητικούς τομογράφους, αξονικούς τομογράφους, ψηφιακούς μαστογράφους, ΜΕΘ, χειρουργικές αίθουσες κλπ που προέρχονται από δωρεές στη διάρκεια της πανδημίας και κοινοτικά κονδύλια που δεν λειτουργούν λόγω ελλείψεων προσωπικού. Το αποτέλεσμα είναι να ταλαιπωρούνται οι πολίτες σε λίστες αναμονής ή να αναγκάζονται να προσφεύγουν στον ιδιωτικό τομέα. Χρειάζεται χάραξη εθνικής στρατηγικής για την υγεία. Οι δυσμενείς συνθήκες εργασίας με τα εξαντλητικά ωράρια, τα δεκάδες οφειλόμενα ρεπό στους νοσηλευτές, οι χαμηλοί μισθοί, η έλλειψη κινήτρων, οι συνεχείς εφημερίες των γιατρών οδηγούν σε συνεχείς παραιτήσεις.
Δεν είναι δυνατόν οι Νοσηλευτές και οι άλλοι υγειονομικοί να είναι αναγκασμένοι να εργάζονται έως 67ετών ή 45 χρόνια για να πάρουν σύνταξη επειδή δεν γίνεται το αυτονόητο να θεσμοθετηθεί η ένταξή στα Βαρέα και Ανθυγιεινά Επαγγέλματα. Σήμερα το 35% του προσωπικού είναι με ελαστικές μορφές απασχόλησης και ως εκ τούτου προερχόμενοι από το ΙΚΑ (τώρα ΕΦΚΑ) είναι ενταγμένοι στα ΒΑΕ. Έχουμε νοσηλεύτριες που προσλήφθηκαν 17 ετών και θα χρειαστεί να δουλέψουν έως το 62 ο έτος της
ηλικίας, 45 χρόνια υπηρεσίας αφού δεν έχουν τη δυνατότητα συνταξιοδότησης με 40 χρόνια υπηρεσίας χωρίς όριο ηλικίας. Αρκετοί συνάδελφοι έχουν διαπιστωμένα σοβαρά προβλήματα υγείας με αναπηρίες πιστοποιημένα από υγειονομικές επιτροπές άνω του 67%.
Νοσηλευτές πάνω από 25 χρόνια υπηρεσίες με βάση επιδημιολογικές μελέτες τις οποίες καταθέσαμε στην αρμόδια επιτροπή που συστάθηκε στο Υπουργείο Εργασίας για την ένταξη στα ΒΑΕ αντιμετωπίζουν μυοσκελετικά προβλήματα. Πώς να αντέξουν να προσφέρουν ασφαλείς υπηρεσίες 67 ετών; Τεράστια τα προβλήματα της πρωτοβάθμιας περίθαλψης. Οι πολίτες είναι υποχρεωμένοι ακόμη και για συνταγογράφηση να πληρώνουν από την τσέπη τους. Ο θεσμός του προσωπικού οικογενειακού ιατρού δεν υφίσταται. Μόνο 1.200 ιδιώτες γιατροί συμμετείχαν που ουσιαστικά ούτε αυτοί επιτελούν το έργο τους.
Τα Κέντρα Υγείας στενάζουν από προσωπικό. Τα ασθενοφόρα λόγω έλλειψης διασωστών σε πολλές περιπτώσεις λειτουργούν με πλήρωμα ένστολους που δεν γνωρίζουν από διάσωση ή το πάσης φύσεως υγειονομικό προσωπικό. Πολλά Κέντρα Υγείας λόγω έλλειψης προσωπικού και γιατρών δεν λειτουργούν όλο το 24ωρη. Πολλά εκ των Νοσοκομείων της περιφέρειας της νησιωτικής και ηπειρωτικής χώρας έχουν απωλέσει το δευτεροβάθμιο χαρακτήρα και έχουν μετατραπεί σε κέντρα διακομιδών με μεγάλη
επικινδυνότητα για τους ασθενείς. Τα μεγάλα Νοσοκομεία του κέντρου της Θεσσαλονίκης και της περιφέρειας έχουν υπερβολικά υψηλή επισκεψιμότητα στις εφημερίες με αποτέλεσμα να υπάρχει απίστευτη ταλαιπωρία ωρών στα επείγοντα.
Στην χώρα μας λειτουργούν 3,5 κλίνες νοσηλείας ανά 100.000 κατοίκους. Ο μέσος όρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι 5,3 κλίνες ανά 100.000 κατοίκους. Έχουμε ανάγκη να λειτουργήσουν περισσότερα νοσοκομειακά κρεββάτια τα οποία όμως να λειτουργούν με ασφάλεια. Λέμε ΟΧΙ στις συγχωνεύεις, καταργήσεις νοσοκομείων. Αιτία πολέμου είναι για την ΠΟΕΔΗΝ. Τα νοσοκομεία δεν είναι ξενοδοχεία να μετράμε την πληρότητα. Είδαμε επί covid-19 πόσο απαραίτητο είναι το ΕΣΥ και μπροστά μας έχουμε συνεχώς νέες απειλές για την δημόσια υγεία. Είναι αδιανόητο να ιδιωτικοποιούνται οι δευτερογενείς διακομιδές χωρίς καν να υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο αφού υπάρχει συνταγματικός περιορισμός.
Σύσταση των θέσεων πληρωμάτων ασθενοφόρων στα Νοσοκομεία για να αναλαμβάνουν τις
δευτερογενείς διακομιδές, μεταφορά των διασωστών των Κέντρων Υγείας στο ΕΚΑΒ, προκειμένου να δημιουργηθούν παντού σταθμοί του ΕΚΑΒ με άμεση ανταπόκριση στα επείγοντα περιστατικά και οι διακομιδές να γίνονται αποκλειστικά και μόνο από διασώστες, πληρώματα ασθενοφόρων με άδεια άσκησης επαγγέλματος. Να μην υλοποιηθεί ο νόμος για την ψυχική υγεία. Η συγκεντρωτική διοίκηση των μονάδων ψυχικής υγείας υπό την κάθε υγειονομική περιφέρεια εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά από τις ΜΚΟ που προσφέρουν αναντίστοιχα θεραπευτικά αποτελέσματα με τα χρήματα που λαμβάνουν.
Η συνένωση των μονάδων απεξάρτησης θα οδηγήσει σε αποδιοργάνωση των υφιστάμενων προγραμμάτων απεξάρτησης. Οι προνοιακές μονάδες καταρρέουν λόγω κτιριακών προβλημάτων και τις σοβαρές ελλείψεις προσωπικού. Στις 5.000 οργανικές θέσεις υπηρετούν 2.300 υπάλληλοι όλων των σχέσεων εργασίας. Δεκάδες θέσεις φιλοξενίας είναι κλειστές με αποτέλεσμα τις απέραντες λίστες αναμονής για φιλοξενία ευπαθών ομάδων, τα δεκάδες παρκαρισμένα παιδιά στα Νοσοκομεία με εισαγγελική εντολή, τα κοινωνικά περιστατικά που παραμένουν επί μακρόν στα Νοσοκομεία νοσηλευόμενα επειδή δεν έχουν πού να πάνε.
Ακόμη δεν θεσμοθετήθηκε στην πρόνοια η αύξηση του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας όπως στη Δημόσια Υγεία. Συμβασιούχοι εργαζόμενοι απολύθηκαν παρά τις τεράστιες ανάγκες αν και οι αντίστοιχοι συμβασιούχοι στα νοσοκομεία παραμένουν με συνεχείς ανανεώσεις των συμβάσεων. Να σταματήσει η πρόνοια να είναι ο φτωχός συγγενής του κράτους πρόνοιας.
Το νέο Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας στο οποίο εντάθηκαν θα πρέπει να δώσει προτεραιότητα στην ενίσχυση των μονάδων. Να ληφθούν μέτρα επιτέλους που θα σταματήσουν τα φαινόμενα βίας σε βάρος του υγειονομικού προσωπικού στα Νοσοκομεία, τα Κέντρα Υγείας, το ΕΚΑΒ, τις Προνοιακές μονάδες από ασθενείς και συνοδούς. Αισθανόμαστε απροστάτευτοι από τις διοικήσεις των μονάδων παρά την αυστηροποίηση του θεσμικού πλαισίου.
ΠΕΜΠΤΗ 17 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2024
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗ ΠΑΝΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΗ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗ
ΣΕ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ
Η ΔΗΜΟΣΙΑ ΥΓΕΙΑ – ΠΡΟΝΟΙΑ – ΕΚΑΒ
ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΕΘ…. ΣΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ
ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΜΕ ΝΑ ΠΑΛΕΥΟΥΜΕ
ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ ΕΠΑΡΚΗ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗ – ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ
ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΠΟΡΕΙΑΣ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΕΣΥ
- ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΜΙΣΘΩΝ – ΩΡΟΜΙΣΘΙΩΝ
- ΜΟΝΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΣΥΜΒΑΣΙΟΥΧΩΝ
- ΕΞΩ ΟΙ ΕΡΓΟΛΑΒΟΙ
- ΕΝΤΑΞΗ ΣΤΑ ΒΑΕ
- ΚΙΝΗΤΡΑ……………
ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗ
ΑΞΙΟΠΡΟΠΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ
ΚΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΑΣ ΣΤΕΡΗΣΕΙ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ