20.8 C
Athens
Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024

ΥΠΕΝ: Αίτημα στη διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ για εγχώρια παραγωγή «πράσινων» αεροπορικών καυσίμων

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) προχωρά σε μια σημαντική πρωτοβουλία για την παραγωγή βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF), προκειμένου να καλύψει τους υποχρεωτικούς στόχους που θέτει η ευρωπαϊκή νομοθεσία σχετικά με τη χρήση ανανεώσιμων καυσίμων στην αεροπορία. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει συγκεκριμένους στόχους για την υποχρεωτική πρόσμειξη SAF στα αεροπορικά καύσιμα, και η Ελλάδα, μέσω του ΥΠΕΝ, ετοιμάζεται να ανταποκριθεί σε αυτούς τους στόχους με την ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής αυτών των καυσίμων.

Στρατηγική και Στόχοι

Η πρωτοβουλία αποσκοπεί στην παραγωγή SAF που θα προέρχεται από εγχώριους πόρους, κυρίως από ενεργειακά φυτά, και από την ανάπτυξη e-fuels, καυσίμων που παράγονται με τη χρήση υδρογόνου και διοξειδίου του άνθρακα. Σημειώνεται ότι το SAF αναγνωρίζεται ως βιώσιμο καύσιμο, το οποίο μπορεί να μειώσει σημαντικά τις εκπομπές CO2 της αεροπορίας, που αποτελεί έναν από τους βασικούς τομείς της παγκόσμιας οικονομίας με υψηλές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.

Ανάγκη για Κρατική Στήριξη

Η υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αλεξάνδρα Σδούκου, ανακοίνωσε την προκοινοποίηση αιτήματος προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την έγκριση κρατικής στήριξης προς τις επενδύσεις που απαιτούνται για την παραγωγή αυτών των βιώσιμων καυσίμων. Η στήριξη αυτή είναι απαραίτητη, δεδομένου ότι η παραγωγή SAF και e-fuels απαιτεί σημαντική επένδυση και τεχνολογική υποδομή.

Ευρωπαϊκή Νομοθεσία και Στόχοι

Η ευρωπαϊκή νομοθεσία προβλέπει ότι από το 2025, όλα τα αεροπορικά καύσιμα θα πρέπει να περιέχουν τουλάχιστον 2% SAF. Στην Ελλάδα, αυτή η ανάγκη θα καλυφθεί κυρίως μέσω εισαγωγών SAF, δεδομένου ότι η εγχώρια παραγωγή βιοκαυσίμων δεν είναι επαρκής.

Ωστόσο, από το 2030, το ποσοστό του SAF στα αεροπορικά καύσιμα πρέπει να ανέλθει στο 6%, με τη νέα υποχρέωση να προέρχεται τουλάχιστον το 1,2% από e-fuels. Τα e-fuels είναι καύσιμα που παράγονται μέσω μιας διαδικασίας που χρησιμοποιεί υδρογόνο και διοξείδιο του άνθρακα, με το υδρογόνο να παράγεται μέσω ηλεκτρόλυσης του νερού (αν η πηγή της ηλεκτρικής ενέργειας είναι ανανεώσιμη, το υδρογόνο θεωρείται “πράσινο”).

Μέχρι το 2050, η ΕΕ απαιτεί την παραγωγή 70% SAF στα αεροπορικά καύσιμα, εκ των οποίων το 35% θα προέρχεται από e-fuels.

Προκλήσεις και Κόστη

Αν και οι στόχοι αυτοί είναι φιλόδοξοι, το κύριο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι χώρες της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, είναι το υψηλό κόστος παραγωγής των SAF και κυρίως των e-fuels. Αυτά τα καύσιμα είναι πολλαπλάσια ακριβότερα σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα, γεγονός που καθιστά την μετάβαση προς πιο βιώσιμα καύσιμα πιο δύσκολη και απαιτεί σημαντική υποστήριξη από την κρατική πολιτική και τις ευρωπαϊκές επιδοτήσεις.

Η προκοινοποίηση αιτήματος για κρατική στήριξη αφορά ακριβώς την ενίσχυση αυτών των επενδύσεων, για να επιτευχθούν οι στόχοι της ΕΕ και να διασφαλιστεί η ανταγωνιστικότητα της χώρας στην ευρωπαϊκή αγορά.

Συμπεράσματα

Η στρατηγική της Ελλάδας για την ανάπτυξη της παραγωγής SAF και e-fuels έρχεται σε απόλυτη ευθυγράμμιση με τους ευρωπαϊκούς στόχους για την πράσινη μετάβαση και την μείωση των εκπομπών CO2 από την αεροπορία. Η κρατική στήριξη, η ανάπτυξη νέων τεχνολογιών και η ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής είναι κρίσιμες για την επίτευξη αυτών των στόχων, αλλά η μετατροπή της ελληνικής αεροπορικής βιομηχανίας σε πράσινη θα απαιτήσει χρόνο και σημαντικές επενδύσεις.

Συντάκτης

Δείτε Επίσης

Τελευταία άρθρα