8.2 C
Athens
Τρίτη, 4 Μαρτίου, 2025

Video games: Πώς βελτιώνουν την αποκατάσταση χεριών και καρπού

Το Universidad Carlos III de Madrid (UC3M), σε συνεργασία με την Escuela Politécnica del Ecuador και τα νοσοκομεία ASEPEYO στη Βαρκελώνη και τη Μαδρίτη, ανέπτυξε ένα σύστημα βιντεοπαιχνιδιών άσκησης (ή exergames) που προωθεί την αποκατάσταση ατόμων με κινητικά προβλήματα στα χέρια και τους καρπούς τους. Το σύστημα παρέχει επίσης δεδομένα στους θεραπευτές, ώστε να μπορούν να αναλύσουν την πρόοδο των ασθενών τους κατά το στάδιο της ανάρρωσης.

kivernoasthenia vr gaming

Τα δύο βιντεοπαιχνίδια, που ονομάζονται Peter Jumper και Andromeda, έχουν αναπτυχθεί στη δωρεάν πλατφόρμα Unity και είναι παιχνίδια τύπου arcade (δηλαδή παιχνίδια παρόμοια με μηχανές arcade). Στόχος τους είναι να κάνουν τη σωματική δραστηριότητα του τραυματισμένου άκρου ανταποδοτική, δημιουργώντας κίνητρα ώστε ο ασθενής να μπορεί να συμμετέχει περισσότερο στη θεραπεία και να ενισχύσει τα αποτελέσματα της αποκατάστασης.

Εκτός από το λογισμικό, το σύστημα αποτελείται από έναν εξειδικευμένο ηλεκτρομηχανικό ελεγκτή, που ονομάζεται eJamar, ο οποίος μπορεί να μετρήσει, μέσω εξειδικευμένων αισθητήρων, όλο το εύρος κίνησης του χεριού και του καρπού, καθώς και τη δύναμη λαβής του ασθενούς. Το σύστημα, με τη σειρά του, μπορεί να αποθηκεύει αυτές τις πληροφορίες σε κάθε συνεδρία, έτσι ώστε ένας ειδικός να μπορεί να συμβουλεύεται την κατάσταση του ασθενούς και να ελέγχει την πρόοδό του με την πάροδο του χρόνου, καταγράφοντας αυτόματα μετρήσεις (προφίλ δύναμης, κόπωση, χρόνοι αντίδρασης κ.λπ.) που δεν μπορούν να ληφθούν με παραδοσιακές μεθόδους.

Μια εργασία για την ανάπτυξη αυτού του συστήματος δημοσιεύθηκε πρόσφατα στο περιοδικό Applied Sciences. Κατά την αρχική φάση της έρευνας, οι ερευνητές εντόπισαν ορισμένες απαιτήσεις που δεν είχαν ικανοποιηθεί από τις παραδοσιακές θεραπείες αποκατάστασης άνω άκρων.

“Συνειδητοποιήσαμε ότι τα παιχνίδια προπόνησης (ή σοβαρά παιχνίδια) χρησιμοποιούνταν για να υποστηρίξουν θεραπείες αποκατάστασης, αλλά ότι υπήρχαν πολύ λίγες φυσικές συσκευές αφιερωμένες στην προώθηση της κινητικότητας των χεριών και στη βελτίωση της δύναμης λαβής. Έτσι, ακριβώς από αυτό το κενό προέκυψε η ιδέα του σχεδιασμού μιας συσκευής για να καλύψει αυτή την ανάγκη”, εξηγεί ένας από τους συγγραφείς της μελέτης, ο Andrés Fernando από το SystemC Auto, SystemC3erM και το U. Το σύστημα έχει εγκριθεί από γιατρούς και εξειδικευμένο προσωπικό, έτσι ώστε αυτή η τεχνολογία αποκατάστασης να είναι εύκολη στην εφαρμογή της καθημερινής κλινικής πρακτικής.

«Στην πραγματικότητα, έχουμε ήδη ολοκληρώσει μια σειρά δοκιμών με ασθενείς σε στάδια αποκατάστασης και τα αποτελέσματα είναι πολύ ενθαρρυντικά», λέει ένας άλλος από τους ερευνητές, ο Edwin Daniel Oña Simbaña, επίσης από το Τμήμα Μηχανικής και Αυτοματισμού Συστημάτων UC3M. «Με αυτόν τον τρόπο, συνδυάζοντας μια παραδοσιακή θεραπεία με ασκήσεις 30 λεπτών με τα exergames μας, οι ασθενείς έχουν βελτιώσει τόσο το εύρος της κίνησής τους όσο και τη δύναμη λαβής τους έως και 100%.

Ένα άλλο πλεονέκτημα αυτής της συσκευής είναι ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ένα ευρύ φάσμα περιπτώσεων, από κατάγματα ή τραυματισμούς χεριών έως νευρολογικές παθολογίες όπως εγκεφαλικό επεισόδιο, σκλήρυνση κατά πλάκας ή νόσο του Πάρκινσον. Με τη σειρά τους, δεδομένης της απλότητας του συστήματος, οι ερευνητές πιστεύουν ότι αυτά τα διαδραστικά βιντεοπαιχνίδια μπορούν να αποτελέσουν χρήσιμο εργαλείο για τηλεαποκατάσταση, καθώς μπορούν να συμβάλουν στη μείωση της λίστας αναμονής για πρόσβαση των ασθενών σε αυτές τις θεραπείες.

Συντάκτης

Δείτε Επίσης

Τελευταία άρθρα