Η ικανότητα ενός μικρού παιδιού να ρυθμίζει τη συμπεριφορά – ένα συστατικό της εκτελεστικής λειτουργίας, οι γνωστικές διαδικασίες που βοηθούν στον προγραμματισμό, την εστίαση και τον αυτοέλεγχο – σχετίζεται με τον τρόπο με τον οποίο επεξεργάζεται και αποκτά τη γλώσσα, σύμφωνα με νέα έρευνα που ηγήθηκε από τη σχολή του Πανεπιστημίου George Washington Columbian College of Arts and Sciences (CCAS).
Ενώ η εκτελεστική λειτουργία και η γλωσσική ανάπτυξη θεωρούνται από καιρό αλληλένδετα, υπάρχουν περιορισμένα στοιχεία που αποδεικνύουν τη σύνδεση. Όμως, μια νέα μελέτη που συντάχθηκε από τον αναπληρωτή καθηγητή Malathi Thothathhiri από το Τμήμα Επιστημών Λόγου, Γλώσσας και Ακοής του CCAS, μαζί με ερευνητές από το Ινστιτούτο Max Planck, αποκαλύπτει πώς η εκτελεστική λειτουργία βοηθά στην κατανόηση της γλώσσας. Τα ευρήματα δημοσιεύονται στο Royal Society Open Science.
Η ομάδα στρατολόγησε περισσότερα από 100 παιδιά από την Ολλανδία, ηλικίας τεσσάρων και πέντε ετών, και δοκίμασε την κατανόησή τους ενεργητικών και παθητικών προτάσεων. Τα μικρά παιδιά συχνά καταλαβαίνουν ενεργητικές προτάσεις – π.χ. «Ο πίθηκος γαργαλάει το άλογο». Αλλά μπορεί να δυσκολεύονται να ερμηνεύσουν με ακρίβεια τις παθητικές προτάσεις – π.χ. “Το άλογο γαργαλιέται από τον πίθηκο”.
Αυτό συμβαίνει επειδή τα μικρά παιδιά συχνά μαθαίνουν να ερμηνεύουν το πρώτο ουσιαστικό σε μια πρόταση ως ο πράκτορας που κάνει την υποκριτική. Με τις παθητικές προτάσεις, τείνουν να παρερμηνεύουν το νόημα επειδή δεν έχουν μάθει ακόμη ότι το πρώτο ουσιαστικό σε μια πρόταση είναι κάτι που θα μπορούσε να γίνει πράξη.
Στη μελέτη, κάθε παιδί κλήθηκε να ολοκληρώσει μια σειρά εργασιών, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που μέτρησαν την εκτελεστική του λειτουργία. Στη συνέχεια ολοκλήρωσαν μια διαδικτυακή άσκηση στην οποία άκουσαν ενεργητικές και παθητικές προτάσεις και επέλεξαν την εικόνα στην οθόνη που αντιστοιχούσε σε κάθε πρόταση. Οι ερευνητές κατέγραψαν τις απαντήσεις τους και παρακολούθησαν τις κινήσεις των ματιών τους.
Μεταξύ των ευρημάτων της μελέτης ήταν:
- Τα παιδιά που επέδειξαν υψηλότερα επίπεδα εκτελεστικής λειτουργίας ήταν καλύτερα σε θέση να αναλύουν με ακρίβεια τις παθητικές προτάσεις.
- Τα παιδιά που επέδειξαν υψηλότερα επίπεδα εκτελεστικής λειτουργίας παρουσίασαν επίσης καλύτερες μακροπρόθεσμες βελτιώσεις στην κατανόηση των παθητικών προτάσεων, αλλά αυτή η σχέση ήταν συνυφασμένη με τη συνολική γλωσσική ικανότητα των παιδιών.
«Η μελέτη μας προτείνει μια ενάρετη σπείρα κατά την ανάπτυξη ενός παιδιού στην οποία η εκτελεστική λειτουργία μπορεί να βοηθήσει στην ανάπτυξη περισσότερων γλωσσικών δεξιοτήτων, οι οποίες με τη σειρά τους μπορούν να βοηθήσουν στην ανάπτυξη της εκτελεστικής λειτουργίας και ούτω καθεξής», είπε ο Thothathhiri.