12.9 C
Athens
Τρίτη, 26 Νοεμβρίου, 2024

Παιδιά ανάπτυξη: Οι εξωσχολικές δραστηριότητες δεν ενισχύουν την επιτυχία των παιδιών

Στην Κίνα, υπάρχει ένα παλιό ρητό: «Μην αφήνετε τα παιδιά σας να χάσουν στη γραμμή εκκίνησης». Υπογραμμίζει την επιθυμία των γονέων να ξεκινήσουν την πρώιμη ανάπτυξη του παιδιού τους. Ειδικά τα τελευταία χρόνια, οι γονείς έχουν ολοένα και μεγαλύτερο άγχος για την εκπαίδευση των παιδιών τους, καθιστώντας τάση την ενθάρρυνση των παιδιών να συμμετέχουν σε εξωσχολικές δραστηριότητες από μικρή ηλικία. Είναι όμως πάντα συμφέρουσα η συμμετοχή σε εξωσχολικά μαθήματα για τα μικρά παιδιά; Πρόσφατα, μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Journal of School Psychology διαπίστωσε ότι οι εξωσχολικές δραστηριότητες δεν βελτιώνουν πάντα τις δεξιότητες ή τη συμπεριφορά του παιδιού.

anagnosi diaskedasi paidia

Επικεφαλής της μελέτης ήταν ο Dr Lixin Ren, αναπληρωτής καθηγητής στην Ακαδημία Μελλοντικής Εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Xi’an Jiaotong-Liverpool, Κίνα. Λέει: “Η ικανότητα των παιδιών να διαχειρίζονται και να ρυθμίζουν τη συμπεριφορά τους, και η στάση τους στη μάθηση, μπορεί να επηρεάσει το αποτέλεσμα των εξωσχολικών δραστηριοτήτων. Και το αποτέλεσμα εξαρτάται από το εύρος των δραστηριοτήτων, καθώς και από την ένταση – πόσο συχνά και για πόσο καιρό συμμετέχω.”

Ο Δρ Ρεν λέει: “Παρατήρησα ότι πολλοί γονείς επενδύουν ένα σημαντικό ποσό από τους οικονομικούς πόρους της οικογένειάς τους σε εξωσχολικές δραστηριότητες για παιδιά προσχολικής ηλικίας. Ως εκ τούτου, ήθελα να χρησιμοποιήσω την επιστημονική έρευνα για να διερευνήσω τον ρόλο αυτών των δραστηριοτήτων στην ανάπτυξη του παιδιού και εάν είναι πραγματικά απαραίτητες για μικρά παιδιά”.

Εστιάζοντας στη συμπεριφορά

Οι μαθηματικές ικανότητες ενός παιδιού είναι συχνά μια σημαντική ανησυχία για τους Κινέζους γονείς. Η μελέτη του Δρ Ρεν εξέτασε πώς οι εξωσχολικές δραστηριότητες επηρέασαν τις μαθηματικές δεξιότητες σε 317 παιδιά προσχολικής ηλικίας στη Σαγκάη της Κίνας, μεταξύ 3 και 6 ετών. Η ομάδα διαπίστωσε ότι ο αντίκτυπος των εξωσχολικών δραστηριοτήτων στα παιδιά εξαρτιόταν από διάφορους παράγοντες, ιδιαίτερα τις ικανότητες ρύθμισης της συμπεριφοράς και τις προσεγγίσεις τους στη μάθηση.

Ο Δρ Ρεν εξηγεί: “Οι βασικές δεξιότητες ρύθμισης της συμπεριφοράς περιλαμβάνουν την εστίαση των παιδιών και τη διατήρηση της προσοχής στις εργασίες, την παρακολούθηση οδηγιών, τον συντονισμό άσχετων πληροφοριών και την αναστολή ακατάλληλων ενεργειών. Οι προσεγγίσεις στη μάθηση περιγράφουν την πρωτοβουλία, την επιμονή, την περιέργεια και το κίνητρο του παιδιού σε μαθησιακές καταστάσεις. Διαπιστώσαμε ότι για παιδιά με κακή ρύθμιση συμπεριφοράς ή λιγότερο θετικές προσεγγίσεις στη μάθηση, η ενεργή συμμετοχή σε ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων μπορεί να βελτιώσει τις πρώιμες μαθηματικές τους δεξιότητες.

“Αυτό μπορεί να οφείλεται στο ότι τα παιδιά με φτωχότερες δεξιότητες αυτορρύθμισης απαιτούν δομημένα, οργανωμένα και διαχειριζόμενα περιβάλλοντα μάθησης. Ωστόσο, για παιδιά με καλή συμπεριφορά συμπεριφοράς ή θετικές προσεγγίσεις στη μάθηση, τα αποτελέσματα των εξωσχολικών δραστηριοτήτων δεν είναι σημαντικά”, συνεχίζει ο Δρ Ρεν.

Αναφέρει περαιτέρω: «Όσον αφορά την ένταση των εξωσχολικών δραστηριοτήτων, για παιδιά με φτωχές δεξιότητες αυτορρύθμισης, η συμμετοχή σε εξωσχολικές δραστηριότητες για πολλές ώρες κάθε μέρα είναι επιζήμια για την ανάπτυξη των μαθηματικών τους ικανοτήτων. Ακόμη και για παιδιά με καλές δεξιότητες αυτορρύθμισης , οι θετικές επιδράσεις σταδιακά μετατρέπονται σε αρνητικές επιρροές μετά την επίτευξη ενός ορισμένου επιπέδου αιχμής συμμετοχής. Σε αυτή τη μελέτη, το όριο ήταν 9,08 ώρες την εβδομάδα. Ωστόσο, αυτό το όριο δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως οριστικό διαχωρισμό, καθώς απαιτούνται περισσότερες μελέτες για να γίνει κατανοητό αν αυτό είναι αντιπροσωπευτικό ολόκληρου του πληθυσμού».

Αξίζει να σημειωθεί ότι η μελέτη διαπίστωσε επίσης ότι οι εξωσχολικές δραστηριότητες έχουν περιορισμένο θετικό αντίκτυπο στην ανάγνωση των κινεζικών λέξεων και στην κατανόηση του λεξιλογίου των παιδιών. Ο Δρ Ρεν λέει, «Αυτό μπορεί να οφείλεται στους διαφορετικούς γνωστικούς πόρους που απαιτούνται για τα μαθηματικά και τη γλώσσα, με τα μαθηματικά να απαιτούν πιο επίσημες ρυθμίσεις διδασκαλίας και ένταση, ενώ η κατανόηση της γλώσσας εμφανίζεται περισσότερο στην άτυπη διαπροσωπική επικοινωνία».

paixnidia me paidia e1698655586182

Προσφέροντας εναλλακτικές λύσεις

Ο Δρ Ρεν ελπίζει ότι οι γονείς δεν θα βασίζονται υπερβολικά στον αντίκτυπο των εξωσχολικών δραστηριοτήτων και θα αποφύγουν το υπερβολικό άγχος για την ανάπτυξη των παιδιών τους. Έδωσε κάποιες προτάσεις στους γονείς. «Αν διαπιστώσετε ότι το παιδί σας έχει κακές δεξιότητες αυτορρύθμισης, θα μπορούσατε να το αφήσετε να δοκιμάσει μια μεγαλύτερη ποικιλία εξωσχολικών δραστηριοτήτων για να βρει τα ενδιαφέροντά του», λέει. “Μπορείτε επίσης να συμμετάσχετε σε περισσότερες εκπαιδευτικές δραστηριότητες χωρίς αποκλεισμούς για την οικογένεια για να αυξήσετε την αλληλεπίδραση με τα παιδιά σας.”

Σημειώνει επίσης: “Η σχέση μεταξύ της ενασχόλησης των παιδιών σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες και της ακαδημαϊκής ετοιμότητας ποικίλλει ανάλογα με την αυτορρύθμισή τους και τις προσεγγίσεις στη μάθηση. Επομένως, οι εκπαιδευτές εξωσχολικών δραστηριοτήτων θα πρέπει να χρησιμοποιούν αναπτυξιακά κατάλληλες μεθόδους για να παρέχουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες για μικρά παιδιά, όπως η δημιουργία διαδραστικά και ανταποκρινόμενα περιβάλλοντα και επιτρέπουν ευελιξία στην προσαρμογή του προγράμματος σπουδών. Οι σχεδιαστές εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων πρέπει να λάβουν υπόψη τα ατομικά χαρακτηριστικά κάθε παιδιού για να εξασφαλίσουν ότι κάθε παιδί επωφελείται από τη συμμετοχή”, λέει ο Δρ Ρεν.

 

Συντάκτης

Δείτε Επίσης

Τελευταία άρθρα