Ερυθρά Θάλασσα Χούθι: Σε κατάσταση συναγερμού βρίσκεται το παγκόσμιο εμπόριο καθώς οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης εναντίον εμπορικών πλοίων που χρησιμοποιούν τη ναυτιλιακή οδό της Ερυθράς Θάλασσας δημιουργούν σοβαρά προβλήματα στη διεθνή ναυσιπλοΐα. Η κατάσταση αυτή τη στιγμή στην Ερυθρά Θάλασσα μοιάζει με θρίλερ. Και αυτό γιατί πολλά πλοία που βρίσκονται μέσα στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν δέσει σε λιμάνια είτε του Σουδάν είτε της Σαουδικής Αραβίας, περιμένοντας τις εξελίξεις. Άλλα που τολμούν να κάνουν το ταξίδι τους καθώς πλησιάζουν προς την Υεμένη, κλείνουν τους πομπούς τους ελπίζοντας ότι δεν θα τα εντοπίσουν οι Χούθι. Πολλά από αυτά έχουν και ένοπλους φρουρούς, πιστεύοντας ότι θα τους προστατεύσουν και βεβαίως είναι πολλά άλλα τα οποία έχουν αλλάξει εντελώς διαδρομή. Αναφερόμενος στο σημείο που γίνονται όλες οι επιθέσεις, ο δημοσιογράφος της ΕΡΤ, Παντελής Γκόνος, είπε ότι είναι στο στενό Μπαμπ Αλ Μαντάμπ, ακριβώς στην είσοδο της Ερυθράς Θάλασσας, το οποίο ονομάζεται και «Πύλη των Δακρύων», λόγω των δυσκολιών στη ναυσιπλοΐα σε εκείνο το σημείο.
Οι Χούθι είναι μια φυλή που υπήρχε στα βόρεια της Υεμένης, η οποία ανήκει στο σιιτικό Ισλάμ και συγκεκριμένα στην σέκτα Ζάιντι. Επειδή είναι σιίτες, έχουν συμμάχους το Ιράν, το οποίο θέλει να έχει και επιρροή στην περιοχή απέναντι στη Σαουδική Αραβία, αλλά δεν είναι μια οργάνωση απόλυτα ελεγχόμενη από την Τεχεράνη, όπως η Χεζμπολάχ. Το 2014 ξεσηκώθηκαν κατά της διεθνώς αναγνωρισμένης κυβέρνησης. Έχουν πάρει υπό τον έλεγχό τους την πρωτεύουσα Σαναά και έκτοτε έχουν κάνει πολλές επιθέσεις κατά της Σαουδικής Αραβίας. Όσον αφορά τον οπλισμό τους, έχουν πάρα πολλά όπλα, τα οποία λένε ότι κατασκευάζουν μόνοι τους. Ωστόσο, αναλυτές λένε ότι έχουν και τεχνογνωσία και πολλά εξαρτήματα από το Ιράν. Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται πύραυλοι που μπορούν να φτάσουν μέχρι το Ισραήλ με βεληνεκές 2.000 χιλιόμετρα, αντιαεροπορικούς και αντιπλοϊκούς πυραύλους, ντρόουν, πολλά ταχύπλοα και ελικόπτερα. Χθες το βράδυ οι Ηνωμένες Πολιτείες ανακοίνωσαν μια διεθνή δύναμη κρούσης για να αντιμετωπίσει την απειλή των Χούθι στην Νότια Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν. Δέκα κράτη θα συμμετέχουν σε αυτή. Όμως, οι Χούθι απάντησαν ότι αν συγκροτηθεί αυτή η δύναμη, θα χτυπούν ένα πλοίο κάθε 12 ώρες. Αναλυτές λένε ότι δεν είναι επαρκής αυτή η δύναμη γιατί δεν είναι δυνατόν να αναχαιτίσουν όλους αυτούς τους πυραύλους και γι’ αυτό αναγκαστικά πολλές εταιρείες θα επιλέξουν να κάνουν τον γύρο της Αφρικής. Το βέβαιο είναι ότι από 18/12/2023 ανέβηκε λίγο η τιμή του πετρελαίου. Αυτά που έχουν επίσης ανέβει είναι τα ασφάλιστρα, γιατί οι ασφαλιστικές εταιρείες χρεώνουν περισσότερα για πλοία που πλησιάζουν στην επικίνδυνη περιοχή και βεβαίως καθώς πρέπει να κάνουν αυτό το ταξίδι γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, που κρατάει περίπου 10 ημέρες περισσότερο, ανεβαίνει και το κόστος του ταξιδιού λόγω των καυσίμων. Αυτά ενδεχομένως θα περάσουν μέσα στο επόμενο διάστημα στις αγορές της Ευρώπης και των Ηνωμένων Πολιτειών και μπορούν να επηρεάσουν και τον πληθωρισμό.
Χρήστος Στυλιανίδης: Η Ελλάδα είναι έτοιμη να συμμετάσχει σε διεθνή πρωτοβουλία για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας
Η Ελλάδα είναι έτοιμη να συμμετάσχει σε οποιαδήποτε διεθνή πρωτοβουλία για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας, ανακοίνωσε ο υπουργός Ναυτιλίας. Ο Χρήστος Στυλιανίδης χαρακτήρισε μείζον πρόβλημα για τη διεθνή οικονομία τις επιθέσεις σε εμπορικά πλοία ενώ σχολιάζοντας την απόφαση της αμερικανικής πλευράς να ανακοινώσει τη Δευτέρα τον σχηματισμό στην Ερυθρά Θάλασσα μιας συμμαχίας 10 χωρών για την αντιμετώπιση των επανειλημμένων επιθέσεων των σιιτών ανταρτών σε εμπορικά πλοία, είπε ότι το Ελληνικό υπουργείο Ναυτιλίας έχει ήδη επαφές για το θέμα αυτό με αξιωματούχους της ΕΕ και των ΗΠΑ.