Οι μεγαλύτερες ασφαλιστικές εταιρείες αυτοκινήτων του Ηνωμένου Βασιλείου έχουν συσσωρεύσει κρυφά κόστη πέρα από τα διψήφια επιτόκια για τους πελάτες που πληρώνουν σε μηνιαίες δόσεις, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν την πρακτική. Η Admiral και η Aviva είναι μεταξύ των ασφαλιστικών εταιρειών αυτοκινήτων που έχουν εξετάσει εκ των προτέρων τους πελάτες που επιλέγουν να πληρώνουν τα ασφάλιστρά τους μηνιαία και όχι ετήσια, σύμφωνα με μια ανάλυση της πρακτικής, έχουν αυξήσει τις τιμές που χρεώνουν σε αυτούς τους πελάτες ως αποτέλεσμα.
Το λεγόμενο double-dipping αναμένεται να εξεταστεί στο πλαίσιο έρευνας από την Αρχή Χρηματοοικονομικής Συμπεριφοράς για το εάν οι ασφαλιστικοί πελάτες που χρησιμοποιούν «χρηματοδότηση premium» – ή πληρώνουν σε μηνιαίες δόσεις – υπερχρεώνονται, σύμφωνα με άτομο που ενημερώθηκε για το θέμα. Ο Matthew Brewis, επικεφαλής της ασφάλισης στην FCA, έχει περιγράψει τη χρηματοδότηση ασφαλίστρων ως «φόρο για τους φτωχούς».
Η ρυθμιστική αρχή εξετάζει εάν η χρήση του προϊόντος από τους ασφαλιστές παραβιάζει τους κανόνες καταναλωτικού καθήκοντος που απαιτούν από αυτούς να προσφέρουν στους πελάτες μια δίκαιη συμφωνία. Ως μέρος της έρευνάς της, η FCA εξετάζει πώς η επιλογή των ετήσιων πληρωμών ή των πληρωμών με δόσεις επηρεάζει το ποσό που πληρώνουν οι πελάτες συνολικά.
Περισσότεροι από 20 εκατομμύρια άνθρωποι στο Ηνωμένο Βασίλειο εκτιμάται ότι πληρώνουν για την ασφάλισή τους σε δόσεις και όχι προκαταβολικά, πολλοί από τους οποίους θα πληρώνουν ετήσιους τόκους περίπου 20-30 τοις εκατό ετησίως για τα χρήματα που δανείζονται, δήλωσε η FCA. Η έρευνά της διαπίστωσε ότι το 79 τοις εκατό των ενηλίκων που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες χρησιμοποιούν τέτοιου είδους χρηματοδότηση. Το “Double-dipping” πρόσθεσε ένα ακόμη επίπεδο στο ήδη αυξημένο κόστος που αντιμετωπίζουν οι αυτοκινητιστές που πληρώνουν μηνιαία.
Οι ηλεκτρονικοί υποψήφιοι για ασφάλιση αυτοκινήτων συνήθως ερωτώνται δύο φορές εάν θέλουν να πληρώσουν σε μηνιαίες ή ετήσιες δόσεις. Εάν επιλέξουν «μηνιαία» την πρώτη φορά, είπαν στους Financial Times πηγές που γνωρίζουν την πρακτική, μπορεί να τους δοθεί υψηλότερο ποσοστό και να χρεωθούν υψηλότερη τιμή — ακόμα κι αν τελικά επιλέξουν να πληρώσουν σε ετήσιες δόσεις.
Ο Thomas Bateman, αναλυτής της Mediobanca που έχει μελετήσει την πρακτική, είπε ότι μερικές από τις μεγαλύτερες ασφαλιστικές εταιρείες αυτοκινήτων του Ηνωμένου Βασιλείου φαίνεται να έχουν χρησιμοποιήσει τη στρατηγική ελέγχου. «Οι πελάτες μπορεί να δυσκολεύονται να πάρουν μια καλή οικονομική απόφαση, δεδομένου ότι ένα μέρος του κόστους πληρωμής κάθε μήνα είναι κρυμμένο», είπε ο Bateman στους FT, προσθέτοντας ότι η FCA «αναζητά τομείς όπου υπάρχουν εμπόδια στους πελάτες να λαμβάνουν καλές οικονομικές αποφάσεις. Φαίνεται ακριβώς έτσι».
Ο Admiral και η Aviva αμφισβητούν ότι έχουν κάποιο κρυφό κόστος. Ωστόσο, οι ηλεκτρονικές σελίδες πληροφοριών για πελάτες με κριτήρια που θα μπορούσαν να αυξήσουν το κόστος της ασφάλισης — όπως το ιστορικό οδήγησης ή η διεύθυνση — δεν περιλαμβάνουν εάν ένας πελάτης επιλέγει να πληρώνει μηνιαία ή ετήσια. Οι εταιρείες είπαν ότι τα κριτήρια που αναφέρονται στο διαδίκτυο δεν είναι εξαντλητικά.
Η Aviva ανέφερε σε δήλωση: “Λαμβάνουμε υπόψη πολλούς διαφορετικούς παράγοντες κατά τον υπολογισμό ενός ασφάλιστρου που αντικατοπτρίζει τον κίνδυνο κάθε πελάτη. Εάν ένας πελάτης επιλέξει να πληρώνει μηνιαία, μαζί με το ασφάλιστρο, του παρέχεται επίσης ένα [ετήσιο ποσοστό] που αντιπροσωπεύει το κόστος παροχής πίστωσης.”
«Πιστεύουμε ότι τα ασφάλιστρα και τα APR μας είναι αναλογικά και προσφέρουν δίκαιη αξία», πρόσθεσε η Aviva. “Η συντριπτική πλειοψηφία των πελατών αγοράζει ασφάλιση αυτοκινήτου μέσω ιστοτόπων σύγκρισης τιμών που χρησιμοποιούν ένα τυπικό σύνολο ερωτήσεων. Καμία από αυτές τις ερωτήσεις δεν είναι κρυφή.”
Ο Admiral είπε: «Η παροχή ανταγωνιστικής κάλυψης για τον μεγαλύτερο αριθμό πελατών είναι σημαντική για εμάς και χρησιμοποιούμε μια σειρά παραγόντων για να διασφαλίσουμε ότι το ασφάλιστρο που χρεώνουμε αντικατοπτρίζει καλύτερα τον κίνδυνο που παρουσιάζει ένας πελάτης».
“Προσφέρουμε στους πελάτες την ευελιξία να πληρώνουν μηνιαία και διευκρινίζουμε τι θα πληρώσουν οι πελάτες είτε επιλέξουν να πληρώνουν μηνιαία είτε ετήσια, ώστε να μπορούν να λάβουν μια τεκμηριωμένη απόφαση. Ελέγχουμε συνεχώς τα προϊόντα μας για να διασφαλίσουμε ότι προσφέρουν εύλογη αξία σε σχέση με τον κίνδυνο ζημιών.”