Οι άνθρωποι με δυσλεξία συχνά αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην αναγνώριση και την κατανόηση των λέξεων, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε χαμηλότερη απόδοση στο σχολείο ή τη δουλειά. Ωστόσο, η δυσλεξία δεν σχετίζεται με την εξυπνάδα ή την ικανότητα μάθησης. Αντίθετα, πρόκειται για έναν διαφορετικό τρόπο επεξεργασίας πληροφοριών στον εγκέφαλο, ο οποίος καθιστά την επεξεργασία της γραπτής γλώσσας πιο δύσκολη. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αισθήματα απογοήτευσης, άγχους και ακόμη και ντροπής για τα άτομα που πλήττονται.
Η συχνή αποτυχία στην ανάγνωση και η αδυναμία να επεξεργαστούν τα κείμενα γρήγορα, παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες, μπορεί να επηρεάσει τη συμπεριφορά και τη συναισθηματική κατάσταση του ατόμου. Η κατανόηση και η αποδοχή της δυσλεξίας από το περιβάλλον είναι σημαντική, καθώς η έλλειψη υποστήριξης και η λανθασμένη ερμηνεία της διαταραχής μπορεί να ενισχύσουν τα συναισθήματα απογοήτευσης και αδυναμίας.
Η πραγματική πρόκληση της δυσλεξίας δεν είναι μόνο η δυσκολία με τις λέξεις, αλλά και η συνεχής προσπάθεια για να προσαρμοστούν τα άτομα σε έναν κόσμο που είναι συχνά άκαμπτος και μη προσαρμοσμένος στις ανάγκες τους. Οι άνθρωποι με δυσλεξία συχνά αναπτύσσουν εξαιρετικές δεξιότητες σε άλλους τομείς, όπως η δημιουργικότητα ή η επίλυση προβλημάτων, και η υποστήριξη και η κατανόηση από το περιβάλλον τους μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στην ανάπτυξή τους.