15.8 C
Athens
Πέμπτη, 14 Νοεμβρίου, 2024

Efood: Σημαντικές πληροφορίες για την υγεία λείπουν από τα διαδικτυακά μενού παράδοσης τροφίμων

Efood: Μια μελέτη του Πανεπιστημίου του Σίδνεϋ που διερευνά στοιχεία μενού σε μεγάλα καταστήματα και εφαρμογές παράδοσης φαγητού στο διαδίκτυο στην Αυστραλία διαπίστωσε ότι στα περισσότερα διαφημιζόμενα είδη λείπουν διατροφικές πληροφορίες που διαφορετικά θα βοηθούσαν τους καταναλωτές να κάνουν υγιεινές επιλογές.

efood a

Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν στο Public Health Nutrition. Οι ερευνητές λένε ότι τα ευρήματα δείχνουν ότι αυτές οι πληροφορίες σε μεγάλο βαθμό απουσιάζουν ή παρέχονται ελάχιστα στις διαδικτυακές πλατφόρμες λιανικής πώλησης τροφίμων και οι νόμοι για τις ετικέτες μενού πρέπει να συμβαδίζουν με την αυξανόμενη ζήτηση για υπηρεσίες online παράδοσης τροφίμων. Το Πρόγραμμα επισήμανσης μενού της Νέας Νότιας Ουαλίας του 2011 απαιτεί από τα μεγάλα καταστήματα γρήγορου φαγητού να εμφανίζουν τόσο το μέσο ενεργειακό περιεχόμενο (ως Kilojoules) στα στοιχεία μενού όσο και τη δήλωση αναφοράς «η μέση ημερήσια πρόσληψη ενέργειας είναι 8.700 kJ» στο σημείο πώλησης. Η τιμή του kilojoule πρέπει να βρίσκεται δίπλα στην τιμή κάθε στοιχείου στα μενού: στο κατάστημα, στο drive-through, σε ιστότοπους παραγγελιών στο Διαδίκτυο και να διανέμεται μέσω γραμματοκιβωτίων.

Για παράδειγμα, εάν ένα μπιφτέκι σε ένα στοιχείο μενού παρέχει 2.058 kJ. Ο ορισμός των μεγάλων καταστημάτων τροφίμων είναι franchises ή αλυσίδες με περισσότερες από 20 τοποθεσίες στην πολιτεία ή 50 τοποθεσίες σε εθνικό επίπεδο. Από 10 τυχαία επιλεγμένα προάστια σε όλο το Σίδνεϊ, η μελέτη εξέτασε 43 μοναδικά μεγάλα σημεία εστίασης σε διαδικτυακές υπηρεσίες παράδοσης φαγητού. Εξετάστηκαν συνολικά 482 μενού από τα UberEats, Menulog και Deliveroo. Λιγότερο από το 6% των μενού των καταστημάτων τροφίμων σε εφαρμογές διαδικτυακής παράδοσης φαγητού τρίτων, όπως το UberEats, το Menulog και το Deliveroo είχαν πλήρη επισήμανση kilojoule (όπου όλα τα στοιχεία του μενού είχαν ετικέτα kilojoule). Μετά τη μελέτη, η Deliveroo δεν λειτουργεί πλέον στην Αυστραλία. Υπήρχαν επίσης μεγάλες ασυνέπειες στην επισήμανση kilojoule μεταξύ διαφορετικών τοποθεσιών για το ίδιο κατάστημα franchise και μεταξύ του τύπου της υπηρεσίας παράδοσης, είτε αφορούσε εφαρμογές που ανήκουν σε εσωτερικές εταιρείες (π.χ. Dominos) είτε υπηρεσίες παράδοσης τρίτων (π.χ. UberEats).

efood b

«Τα αποτελέσματα είναι ανησυχητικά και υπογραμμίζουν το σε μεγάλο βαθμό ανεξέλεγκτο ψηφιακό περιβάλλον όπου οι νέοι χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο εφαρμογές για να κάνουν αγορές τροφίμων», λέει η επικεφαλής συγγραφέας και Ph.D. Υποψήφια Sisi Jia, από το Charles Perkins Center και τη Σχολή Νοσηλευτικής και Μαιευτικής Susan Wakil στο Πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ. “Η εμφάνιση του περιεχομένου σε χιλιόγραμμα kilojoule σε ένα στοιχείο μενού είναι σημαντική για να βοηθήσει τους ανθρώπους να κάνουν ενημερωμένες επιλογές υγείας. Υπάρχουν πολλές μελέτες που δείχνουν ότι η επισήμανση μενού έχει πραγματικό αντίκτυπο – ότι οι καταναλωτές στους οποίους παρέχονται διατροφικές πληροφορίες επέλεξαν γεύματα με σημαντικά χαμηλότερη περιεκτικότητα σε ενέργεια. «Αν και υπάρχει αυξανόμενη ζήτηση για υπηρεσίες παράδοσης φαγητού, είναι άγνωστο πόσο καλά εφαρμόζεται η επισήμανση μενού από τις διαδικτυακές πλατφόρμες». «Από όσο γνωρίζουμε, δεν υπάρχουν επί του παρόντος πολιτικές δημόσιας υγείας ή απαιτήσεις διατροφικής επισήμανσης που να καλύπτουν ειδικά τις διαδικτυακές πλατφόρμες παράδοσης τροφίμων».

Σημαντικά ευρήματα

Τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων στα UberEats, Menulog και Deliveroo βρέθηκαν να έχουν μόνο 4,8%, 5,3% και 3,6% πλήρη διατροφική επισήμανση αντίστοιχα. Μόνο το 35% των μεγάλων καταστημάτων franchise fast-food σε εταιρικές εφαρμογές όπως το MyMaccas είχαν πλήρη σήμανση kilojoule. Πάνω από το 75% των ειδών μενού από καταστήματα τροφίμων μεσαίου μεγέθους (που είχαν περισσότερες από πέντε τοποθεσίες σε όλη την πολιτεία) θα μπορούσαν να ταξινομηθούν ως «ανθυγιεινά» σύμφωνα με ανεξάρτητες οδηγίες, αν και εξαιρούνται από την παροχή διατροφικών πληροφοριών βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας. Οι νόμοι για την επισήμανση του μενού NSW πρέπει να ενημερωθούν για να αντικατοπτρίζουν την αύξηση της ηλεκτρονικής παράδοσης τροφίμων Η χρήση διαδικτυακού σερβιρίσματος φαγητού έχει αυξηθεί ραγδαία, μεταξύ άλλων και κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19. Το 2022, τα δύο πέμπτα των ανθρώπων στις πρωτεύουσες της Αυστραλίας χρησιμοποιούσαν αυτές τις υπηρεσίες και οι κύριοι χρήστες ήταν millennials (γεννημένοι μεταξύ 1981 και 1996) και Gen Z (γεννημένοι μεταξύ 1997 και 2012).

efood

Οι ερευνητές λένε ότι οι τρέχοντες νόμοι για την επισήμανση του μενού της NSW γράφτηκαν έχοντας κατά νου τα παραδοσιακά περιβάλλοντα τροφίμων και πρέπει να ενημερωθούν. «Η ασυνεπής επισήμανση kilojoule στις διαδικτυακές υπηρεσίες παράδοσης φαγητού δείχνει ότι χρειαζόμαστε ταχεία και σαφή ηγεσία σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής του συστήματος ετικετοποίησης μενού NSW και τυχόν μελλοντικών προγραμμάτων σε διαδικτυακές πλατφόρμες λιανικής πώλησης τροφίμων», λέει η Δρ Stephanie Partridge από το Charles Perkins Center and Susan της Σχολής Νοσηλευτικής και Μαιευτικής Wakil. Μια προηγούμενη μελέτη βρήκε ότι πάνω από το 80 τοις εκατό των δημοφιλών ειδών μενού που διαφημίστηκαν ταξινομήθηκαν ως διακριτικά, που σημαίνει ότι έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι, κορεσμένα λιπαρά, πρόσθετη ζάχαρη ή χαμηλή περιεκτικότητα σε διαιτητικές ίνες σύμφωνα με τις Αυστραλιανές Διατροφικές Κατευθυντήριες γραμμές. Η ηλεκτρονική παράδοση φαγητού διευκολύνει επίσης τους ανθρώπους να αγοράζουν τρόφιμα χαμηλής διατροφικής ποιότητας, λένε οι ερευνητές.

Η συν-συγγραφέας Δρ. Alice Gibson από το Menzies Center for Health Policy and Economics και το Charles Perkins Center είπε ότι πάνω από το 35% της διατροφής των παιδιών στην Αυστραλία αποτελείται από διακριτικά πρόχειρα φαγητά που μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο χρόνιων ασθενειών όπως η παχυσαρκία, οι καρδιαγγειακές παθήσεις και ο διαβήτης τύπου 2. «Ένας από τους στόχους της Εθνικής Στρατηγικής Προληπτικής Υγείας 2021–2030 είναι να βελτιωθεί η πρόσβαση και η κατανάλωση μιας υγιεινής διατροφής», λέει ο Δρ Γκίμπσον. “Οι υπηρεσίες παράδοσης φαγητού είναι μια βολική υπηρεσία που ανταποκρίνεται στη ζήτηση των καταναλωτών. Ο τρόπος με τον οποίο έχουμε πρόσβαση στα τρόφιμα έχει γίνει πιο “ψηφιακός”—οι πολιτικές διατροφής για τη δημόσια υγεία πρέπει να συμβαδίζουν.”

Συντάκτης

Δείτε Επίσης

Τελευταία άρθρα