Η ικανοποίηση του κοινού από το NHS έχει φτάσει σε νέο χαμηλό, σύμφωνα με τη μακροχρόνια έρευνα British Social Attitudes. Μόλις το 21% είπε ότι ήταν ικανοποιημένο με το NHS το 2024, με τους χρόνους αναμονής και τις ελλείψεις προσωπικού να αποτελούν τις μεγαλύτερες ανησυχίες. Τα ποσοστά ικανοποίησης έχουν μειωθεί απότομα από την πανδημία – το 2019, το 60% ήταν ικανοποιημένο.
Απαντώντας στα ευρήματα, ο Sir Jim Mackey, ο νέος διευθύνων σύμβουλος του NHS England, δήλωσε ότι ανησυχεί για την «αυξανόμενη αποσύνδεση» μεταξύ της υπηρεσίας και του πληθυσμού. Η δημοσκόπηση – το χρυσό μέτρο για την άποψη του κοινού για τις υπηρεσίες υγείας – διεξάγεται από το 1983. Σχεδόν 3.000 άνθρωποι από την Αγγλία, την Ουαλία και τη Σκωτία κλήθηκαν να δώσουν τις απόψεις τους το περασμένο φθινόπωρο.
Υπήρξαν ιδιαίτερα έντονες μειώσεις στην ικανοποίηση με τρεις βασικές υπηρεσίες:
- Το 19% είναι ικανοποιημένο με την A&E, έναντι 54% το 2019
- 20% ικανοποιημένοι από την οδοντιατρική, έναντι 60% το 2019
- Το 31% ήταν ικανοποιημένο με τις υπηρεσίες GP, σε σύγκριση με 68% το 2019
- Το κοινό στην Ουαλία ήταν το πιο δυσαρεστημένο με το NHS.
Η ικανοποίηση από την κοινωνική περίθαλψη, η οποία καλύπτει τους οίκους φροντίδας και τη βοήθεια στο σπίτι, ήταν ακόμη χαμηλότερη, με μόλις το 13% να λέει ότι είναι ικανοποιημένο – το ίδιο με πέρυσι. Ο Sir Jim, στην πρώτη του συνέντευξη μετά την έναρξη του νέου του ρόλου, είπε: «Κανείς από εμάς δεν έχει αισθανθεί ότι παρέχουμε βελτιώσεις με τον ρυθμό που απαιτείται για τον πληθυσμό μας. “Ανησυχώ πολύ για μια αυξανόμενη αποσύνδεση μεταξύ της υπηρεσίας και του πληθυσμού. Τα αποτελέσματα είναι πολύ άσχημα – και υπάρχει ένα μεγάλο μήνυμα σε αυτό. “Είμαστε εδώ για τον πληθυσμό. Ο πληθυσμός έχει το NHS. Είναι η υπηρεσία τους.”
«Φρικτή δοκιμασία»
Ο Τζέιμς Κάλιναν, 41 ετών, από το Λούτον, είναι κάποιος που έχει απογοητευτεί με την κατάσταση της φροντίδας του γιατρού. Είπε ότι αγωνίζεται να κλείσει ραντεβού όταν χρειάζεται για τον εαυτό του ή τα παιδιά του – ο 11χρονος γιος του υποφέρει από αλλεργίες. «Σου λένε συνεχώς να τηλεφωνείς κάθε πρωί στις 8 το πρωί για να δεις αν υπάρχουν διαθέσιμα ραντεβού – και γενικά δεν υπάρχουν ποτέ». Είπε ότι έχει καταφύγει να επισκεφτεί τοπικά κέντρα υποδοχής ή να τηλεφωνήσει στο NHS 111.
«Μπορώ να καταλάβω την άποψη των ανθρώπων για την πτώση του NHS», πρόσθεσε. Η Σούζαν Κουένμπι είπε για αυτό που περιέγραψε ως «φρικιαστική» δοκιμασία μετά τη μεταφορά της στο νοσοκομείο με σήψη. Ο 68χρονος από το Γιορκ πήγε στο Α&Ε λόγω τραυμάτων που σταδιακά χειροτέρευαν και πέρασε 17 ώρες στο Α&Ε πριν μεταφερθεί σε θάλαμο.
«Περίμενα στο A&E με τρεχούμενες πληγές και στις δύο κνήμες. Έπρεπε να ζητήσω από μια νοσοκόμα στο A&E κάπου να ξαπλώσω καθώς ένιωθα τρομερά άρρωστος με ρίγη και πυρετό. «Μια φορά σε ένα κρεβάτι, επιβεβαιώθηκε ότι είχα σήψη με πολύ υψηλό ποσοστό μόλυνσης. Πέρασα οκτώ ημέρες στο νοσοκομείο με αντιβιοτικό. “Όσο ήμουν εκεί τα σεντόνια μου άλλαζαν μόνο μία φορά την εβδομάδα. Τα πόδια μου δεν σταματούσαν να στάζουν και έτσι τα σεντόνια ήταν βρώμικα. Ανησυχούσα μήπως πάθω άλλη μόλυνση.”
«Συγκλονιστική υπενθύμιση»
Η έρευνα, η οποία διενεργήθηκε πριν από τον προϋπολογισμό του περασμένου έτους, όταν η κυβέρνηση ανακοίνωσε αύξηση της χρηματοδότησης, διαπίστωσε επίσης ότι περισσότερα από τα δύο τρίτα δεν πίστευαν ότι δαπανήθηκαν αρκετά για το NHS. Αλλά το κοινό ανησυχεί επίσης για τα απόβλητα – με μόλις το 14% να λέει ότι το NHS ξοδεύει αποτελεσματικά τα χρήματα που διαθέτει.
Η Bea Taylor, από το think-tank Nuffield Trust, που δημοσίευσε τα ευρήματα μαζί με το King’s Fund, είπε: «Μόλις πέντε χρόνια αφότου το βρετανικό κοινό κλήθηκε να «Προστατεύσει το NHS» στην αρχή της πανδημίας, αυτά τα ευρήματα αποκαλύπτουν πόσο απογοητευμένοι είναι για την κατάσταση του NHS.
“Η κυβέρνηση λέει ότι το NHS έχει σπάσει – και το κοινό συμφωνεί. Αλλά η υποστήριξη για τις βασικές αρχές του NHS – δωρεάν στο σημείο χρήσης, διαθέσιμη σε όλους και χρηματοδοτούμενη από τη φορολογία – παραμένει ικανοποιημένη παρά την κατάρρευση.” Η Louise Ansari, της υπηρεσίας παρακολούθησης ασθενών Healthwatch England, είπε ότι η έρευνα ήταν μια «καταθλιπτική υπενθύμιση» της κατάστασης του NHS.
«Αν και πολλοί άνθρωποι μας λένε ότι είναι ευγνώμονες για τη σκληρή δουλειά του προσωπικού του NHS, οι μεγάλοι χρόνοι αναμονής και τα προβλήματα πρόσβασης σε όλο το σύστημα υγείας έχουν επηρεάσει την εμπιστοσύνη των ανθρώπων στην έγκαιρη φροντίδα». Και ο Saffron Cordery, προσωρινός διευθύνων σύμβουλος του NHS Providers, ο οποίος εκπροσωπεί τους διευθυντές υγείας, δήλωσε: «Αυτά τα στοιχεία πρέπει να είναι μια κλήση αφύπνισης για το NHS.
«Είναι σαφές ότι απαιτείται ριζική δράση σε όλους τους τομείς για να αποκατασταθεί η πίστη του κοινού στο NHS». Ο υπουργός Υγείας της Αγγλίας Γουές Στρίτινγκ δήλωσε: «Κληρονομήσαμε ένα σπασμένο NHS και αυτή η έρευνα δείχνει ότι οι ασθενείς συμφωνούν». Είπε ότι από τη στιγμή που πραγματοποιήθηκε η έρευνα είχαν επενδυθεί επιπλέον χρήματα και άρχισαν να φαίνονται βελτιώσεις, αλλά θα χρειαστεί χρόνος. Είπε ότι το προσεχές 10ετές σχέδιο για το NHS, το οποίο αναμένεται το καλοκαίρι, θα κάνει για άλλη μια φορά το NHS «ζηλευτό του κόσμου».