Ο ΟΣΕ είχε υποχρέωση να γνωστοποιήσει στις αρχές ότι τα βίντεο από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης θα διαγράφονταν εντός 15 ημερών, καθώς και ότι υπάρχει δυνατότητα διατήρησης για επιπλέον 3 μήνες. Αντ’ αυτού απλά τα διέγραψε μετά το πέρας των 15 ημερών.
Σύμφωνα με το άρθρο 8 παρ.4 της οδηγίας 1/2011, της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, σε εξαιρετικές περιπτώσεις που το συμβάν αφορά τον ίδιο τον υπεύθυνο επεξεργασίας – στην περίπτωση αυτή τον ΟΣΕ – και χρήζει περαιτέρω διερεύνησης, όπως το δυστύχημα των Τεμπών, ο υπεύθυνος (ΟΣΕ) έχει την υποχρέωση να γνωστοποιήσει στην Αρχή το αναγκαίο χρονικό διάστημα τήρησης των εικόνων.
Ο ΟΣΕ στην υπόθεση των Τεμπών είναι υπεύθυνος επεξεργασίας των βίντεο και των ηχητικών. Τον Αύγουστο του 2023 ανταποκρίθηκε στο καθυστερημένο αίτημα των ανακριτικών αρχών για τα βίντεο από την εμπορική αμαξοστοιχία. Ωστόσο, σε εκείνο το χρονικό διάστημα τα βίντεο είχαν πια διαγραφεί, με αποτέλεσμα να πρέπει να σταλούν για επεξεργασία.
Αν ο ΟΣΕ είχε ενημερώσει τον ανακριτή, όπως όφειλε, ότι τα βίντεο θα διαγραφούν εντός 15 ημερών και ότι μπορούν να διατηρηθούν μέχρι την 1 Ιουνίου, τότε ενδεχομένως οι αρχές να μπορούσαν να έχουν στα χέρια τους αξιοποιήσιμο υλικό. Η παράλειψη και η αδιαφορία του ΟΣΕ οδήγησαν στην αυτοματοποιημένη καταστροφή του κρίσιμου αποδεικτικού υλικού.
Η εισαγγελία Λάρισας, με παραγγελία της στις 14.03.2023 προς τη Διεύθυνση Ασφάλειας Αττικής, ζητούσε από τη Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών να προβεί στην κατάσχεση κάθε φορέα ήχου, εικόνας ή ψηφιακών δεδομένων που θα έβρισκε κατά την έρευνα. Κατάσχεση, παρά την παραγγελία, δεν υπήρξε. Έτσι, μεσολάβησαν 13 μήνες και δημοσιεύματα για το μοντάζ των ηχητικών και αργότερα των βίντεο, προκειμένου οι αρχές να κινητοποιηθούν και να αποκτήσουν πρόσβαση στο σύνολο των τεκμηρίων.
Ο Παναγιώτης Τερεζάκης, διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, δήλωσε στις 6 Ιουνίου 2023 σε έγγραφο του προς τον ανακριτή: «Δεν έχουν διατηρηθεί έως σήμερα αρχεία ήχου – εικόνας από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης, διότι παρήλθε ο προβλεπόμενος μέγιστος χρόνος αποθήκευσής τους σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 1/2011 Οδηγία της Αρχής Προστασίας Δεδομένων».
Πρόκειται για την ίδια οδηγία από την οποία προκύπτει ότι ο ΟΣΕ είχε υποχρέωση μετά τη σύγκρουση, και καθώς το συμβάν έχρηζε διερεύνησης, να ενημερώσει τον ανακριτή ότι θα διαγραφούν (άρθρο 8§4) και ότι μπορεί να τα διατηρήσει για 3 επιπλέον μήνες (άρθρο 8§3). Αντίστοιχα, στις 12 Δεκεμβρίου 2023, ενώπιον της Επιτροπής της Βουλής, ισχυρίστηκε ότι ο ΟΣΕ ήταν υποχρεωμένος να τα σβήσει εντός 15 ημερών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με την κατάθεση (13/3/2024) του Χρυσάγη Κωνσταντίνου, διευθυντή κυκλοφορίας του ΟΣΕ που πέθανε σε τροχαίο πριν καταθέσει στον ανακριτή, ο Παναγιώτης Τερεζάκης είναι ο άνθρωπος που χειρίστηκε την απομάστευση όλων των ψηφιακών αρχείων του δυστυχήματος.