Το Marine Money week στη Νέα Υόρκη μετράει ήδη 36 χρόνια και είναι η μεγαλύτερη ετήσια συνάντηση των ανθρώπων που κλείνουν τις μεγάλες συμφωνίες για τη χρηματοδότηση της παγκόσμιας ναυτιλίας. Εάν κανείς θέλει να μάθει πώς εξελίσσονται οι τάσεις στην παγκόσμια ναυτιλία και τα χρηματοδοτικά εργαλεία, αυτή είναι η διοργάνωση όπου θα νιώσει πραγματικά τον σφυγμό του κλάδου. Στο φετινό συνέδριο παρών ήταν και ο ιδρυτής και πρόεδρος της Capital Maritime & Trading Corp. Βαγγέλης Μαρινάκης, ο οποίος στις 26 Ιουνίου είχε μια συζήτηση με τον Michael Δ. Tusiani, επίτιμο πρόεδρο της Poten & Partners, μέλος της συμβουλευτικής επιτροπής του Center on Global Energy Policy του Πανεπιστημίου Κολούμπια, και μια από τις πιο γνωστές προσωπικότητες στο χώρο της παγκόσμιας ναυτιλίας.

Η συζήτηση έδωσε την αφορμή στον Βαγγέλη Μαρινάκη να μιλήσει για την αγορά ενέργειας, τη σημασία του LNG και άλλων εναλλακτικών καυσίμων όπως η αμμωνία, τις προοπτικές του διαφορετικών κλάδων της ναυτιλίας, το πώς θα επιμεριστεί το κόστος από τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, ιδίως στην Ευρώπη. Και προφανώς η συζήτηση δεν περιορίστηκε στη μεγάλη αγάπη του, όπως υπογράμμισε, τη ναυτιλία, αλλά επεκτάθηκε και στο μεγάλο πάθος του, το ποδόσφαιρο.

Αισιοδοξία για τη ζήτηση ενέργειας

Αφού συνεχάρη τον Βαγγέλη Μαρινάκη για την αναγόρευσή του σε επίτιμο διδάκτορα της Ναυτικής Ακαδημίας της Μασαχουσέτης, ο Michael Tusiani τον ρώτησε πώς βλέπει τη ζήτηση ενέργειας και εάν έχουμε φτάσει στην κορύφωση της ζήτησης (peak oil demand). Απαντώντας ο Βαγγέλης Μαρινάκης, υποστήριξε ότι: «Πιστεύουμε ακράδαντα στη ζήτηση πετρελαίου και στη ζήτηση φυσικού αερίου. Αυτό που έχουμε δει πρόσφατα είναι ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη και τα τσιπ χρειάζονται περισσότερη ενέργεια και νερό. Νομίζω ότι η ενέργεια και το νερό γίνονται ιδιαίτερα πολύτιμα για τον νέο κόσμο που έρχεται μπροστά μας. Είμαστε αισιόδοξοι και πιστεύουμε ότι η ζήτηση θα αυξάνεται και τα δεξαμενόπλοιά μας θα παίξουν σημαντικό ρόλο στη μεταφορά του πετρελαίου. Επίσης, προχωράμε ένα βήμα παραπέρα επενδύοντας σε δεξαμενόπλοια διπλού καυσίμου LNG. Γιατί πιστεύουμε ότι αξίζει να πληρώσουμε το πρόσθετο κόστος 20 ή 25 εκατομμυρίων ανάλογα με τον τύπο του πλοίου. Έτσι μπορούμε να προστατεύσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο το περιβάλλον».  

Απαντώντας σε ερώτηση γιατί έχει επιλέξει να κρατήσει σχεδόν το 100% του στόλου του στην αγορά spot αντί για συμφωνίες χρονοναύλωσης επεσήμανε ότι είναι μια επιλογή που την έχει κάνει εξαρχής. Όπως είπε χαρακτηριστικά: «Από τότε που ξεκίνησα στον κλάδο, πιστεύω ότι ένα από τα προτερήματά μας ήταν η δύναμή μας στην εμπορική διαπραγμάτευση. Είναι κάτι που σε πολλές περιπτώσεις κάνουμε μόνοι μας, να ναυλώνουμε πλοία ώστε να καλύψουμε το μεταφορικό έργο που έχουμε αναλάβει. Το έκανα αυτό όταν ξεκίνησα πρώτα με το ξηρό φορτίο. Και, ξέρετε, έχοντας μια εταιρεία με σημαντικό αριθμό πλοίων, νομίζω ότι πρέπει να μπορεί κανείς να το αναλαμβάνει ο ίδιος. Και, φυσικά, σε ορισμένες περιπτώσεις που αισθανόμαστε ότι μπορούμε να έχουμε μια συμφωνία χρονοναύλωσης με μια μεγάλη εταιρεία πετρελαίου, το εξετάζουμε».

Ως προς τις τιμές των πλοίων, τόσο των μεταχειρισμένων όσο και των νεότευκτων, η τοποθέτησή του ήταν: «Πιστεύω ότι έχουμε δει αυξήσεις στις τιμές. Αλλά αν τις συγκρίνετε με τα ιστορικά υψηλά, ακόμα δεν έχουμε φτάσει στην κορυφή. Επιπλέον, πιστεύω ότι αν κάποιος μελετήσει τον κατάλογο παραγγελιών στα δεξαμενόπλοια, ειδικά στα μεγαλύτερα, θα δει ότι υπάρχει έλλειμα και πιστεύω ότι οι προοπτικές είναι υπαρκτές. Και από ότι βλέπουμε από άλλους τομείς, όπως τα πλοία εμπορευματοκιβωτίων, καθώς και από τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, πιστεύουμε ότι οι τιμές θα είναι σταθερές για τα επόμενα χρόνια. Εκτιμούμε ότι δεν θα αντιμετωπίσουμε στο άμεσο μέλλον μειώσεις στις τιμές».