Ηγέτες, υπουργοί και αξιωματούχοι από περισσότερες από 100 χώρες πρόκειται να προωθήσουν δεσμεύσεις και δράσεις για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας παγκοσμίως στην Τέταρτη Παγκόσμια Υπουργική Διάσκεψη για την Οδική Ασφάλεια που θα φιλοξενηθεί από το Βασίλειο του Μαρόκου και τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ) στο Μαρακές αυτή την εβδομάδα.
Οι ηγέτες πρόκειται να εγκρίνουν τη «Διακήρυξη του Μαρακές για την Παγκόσμια Οδική Ασφάλεια», η οποία παροτρύνει τις χώρες να θέσουν την οδική ασφάλεια πολιτική προτεραιότητα και να ενισχύσουν τις ενέργειες για την επίτευξη του στόχου μείωσης κατά το ήμισυ των παγκόσμιων θανάτων από τροχαία ατυχήματα έως το 2030, όπως ορίζεται στη Δεκαετία Δράσης για την Οδική Ασφάλεια 2021-2030 και στους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών.
Τα τροχαία δυστυχήματα σκοτώνουν σχεδόν 1,2 εκατομμύρια ανθρώπους κάθε χρόνο, που είναι περισσότεροι από δύο θάνατοι κάθε λεπτό. Τα τροχαία ατυχήματα κοστίζουν στις περισσότερες χώρες περίπου το 3 έως 5 τοις εκατό του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος (ΑΕΠ) και οι μεταφορές ευθύνονται για περίπου το ένα τέταρτο των παγκόσμιων επιβλαβών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
«Η οδική ασφάλεια είναι προτεραιότητα για τους ανθρώπους, τον πλανήτη και την ευημερία. Υποστηρίζει τις ατομικές ευκαιρίες και τη βιώσιμη ανάπτυξη παγκοσμίως. Η Διακήρυξη του Μαρακές ζητά μια σταδιακή αλλαγή στις προσπάθειες για τη μείωση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα και τη διασφάλιση της ασφαλούς και βιώσιμης κινητικότητας για όλους. Κανένας θάνατος από τροχαία δεν είναι ποτέ αποδεκτός ή απαραίτητος και πρέπει να διπλασιάσουμε τις προσπάθειές μας για την εφαρμογή αποδεδειγμένων λύσεων», δήλωσε ο κ. Abdessamad Kayouh, Υπουργός Μεταφορών και Επιμελητείας για το Βασίλειο του Μαρόκου.
Η Διακήρυξη του Μαρακές καλεί τις κυβερνήσεις να εφαρμόσουν όλες τις συστάσεις που ορίζονται στο Παγκόσμιο Σχέδιο για τη Δεκαετία Δράσης για την Οδική Ασφάλεια 2021-2030, συμπεριλαμβανομένης της ενίσχυσης των νόμων, των κανονισμών ασφαλείας και του συντονισμού μεταξύ της κυβέρνησης. Το Παγκόσμιο Σχέδιο απαιτεί περισσότερη διασυνοριακή ανταλλαγή γνώσεων, τεχνική υποστήριξη, μεταφορά τεχνολογίας και έρευνα σε αναδυόμενες τεχνολογίες, καθώς και προσπάθειες για να καταστεί το περπάτημα, το ποδήλατο και τα μέσα μαζικής μεταφοράς πιο προσιτά για όλους.
«Οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα μπορούν να αποφευχθούν και είναι εφικτό να κάνουμε τους δρόμους ασφαλείς για όλους. Ξέρουμε τι πρέπει να κάνουμε και αυτή η διάσκεψη σηματοδοτεί μια σαφή έκκληση για επείγουσα δράση. Οι ηγέτες αναλαμβάνουν νέες δεσμεύσεις και προχωρούν δράσεις για να σώσουν περισσότερες ζωές, αλλά πρέπει να γίνουν πολλά ακόμη», δήλωσε ο Δρ Ετιέν Κρουγκ, Διευθυντής του Τμήματος Κοινωνικών Καθοριστικών Παραγόντων της Υγείας του ΠΟΥ.
Η τελευταία Έκθεση Παγκόσμιας Κατάστασης του ΠΟΥ για την Οδική Ασφάλεια (2023) δείχνει ότι οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα μειώθηκαν ελαφρώς σε 1,19 εκατομμύρια ετησίως το 2021, που ήταν μείωση 5% των θανάτων από το 2010. Περισσότερα από τα μισά κράτη μέλη του ΟΗΕ ανέφεραν μείωση των θανάτων κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου και 10 από αυτές τις χώρες κατάφεραν να μειώσουν στο μισό τους θανάτους σε ένα 10% την τελευταία δεκαετία. 35 από αυτές τις χώρες μείωσαν τον αριθμό των θανάτων μεταξύ 30 και 50% μεταξύ 2010 και 2021.
Η Τέταρτη Παγκόσμια Υπουργική Διάσκεψη για την Οδική Ασφάλεια πραγματοποιείται στο Μαρακές του Μαρόκου στις 18-20 Φεβρουαρίου, με θέμα «Δέσμευση στη Ζωή». Παρευρίσκονται περίπου 2500 εκπρόσωποι, συμπεριλαμβανομένων υπουργών, επικεφαλής εθνικών υπηρεσιών οδικής ασφάλειας, κυβερνητικοί εκπρόσωποι, βουλευτές και εμπειρογνώμονες από τα Ηνωμένα Έθνη, την κοινωνία των πολιτών, τις επιχειρήσεις και τον ακαδημαϊκό κόσμο.
Οι τομείς εστίασης για το συνέδριο περιλαμβάνουν τη διακυβέρνηση της οδικής ασφάλειας, τις αναδυόμενες τάσεις στην κινητικότητα, τη χρηματοδότηση, τη συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, τα δεδομένα τροχαίων τραυματισμών, τις συνδέσεις με άλλες ατζέντες για την υγεία, τις μεταφορές, το περιβάλλον και την ανάπτυξη και ως η πρώτη Παγκόσμια Υπουργική Διάσκεψη για την Οδική Ασφάλεια που θα πραγματοποιηθεί στην αφρικανική ήπειρο, με επίκεντρο την Αφρική.
Ο ΠΟΥ φιλοξενεί και συμμετέχει σε μια σειρά εκδηλώσεων στο συνέδριο, συμπεριλαμβανομένης μιας συνάντησης του Παγκόσμιου Δικτύου Επικεφαλής των Εθνικών Οργανισμών Οδικής Ασφάλειας σε συνεργασία με την Παγκόσμια Τράπεζα και συνεδριάσεων για τη διακυβέρνηση της οδικής ασφάλειας, τα δεδομένα, τη νομοθεσία και την επιβολή και τις στρατηγικές επικοινωνίες.