19.4 C
Athens
Σάββατο, 12 Απριλίου, 2025

Σημαντικές οι προκλήσεις στο ηλεκτρονικό εμπόριο – Έρχονται νομοθετικές παρεμβάσεις

Η εξέλιξη του ηλεκτρονικού εμπορίου και η προστασία των καταναλωτών βρέθηκαν στο επίκεντρο μιας πολύ ενδιαφέρουσας συζήτησης, που έλαβε χώρα στο πλαίσιο  του 10oυ Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, το οποίο πραγματοποιείται στους Δελφούς  9- 12 Απριλίου.

Ο Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, Γενικος Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Υπουργείο Ανάπτυξης  υπογράμμισε ότι δεν μιλάμε μόνο για τη διαχείριση του παρόντος, αλλά και για νέες τάσεις στο ηλεκτρονικό εμπόριο που έρχονται και θα μας απασχολήσουν πάρα πολύ. «Εμείς καλούμαστε από τη μία να προστατεύσουμε τον καταναλωτή που απειλείται από ένα νέο άγνωστο περιβάλλον, με δεδομένο ότι πολλοί από τους καταναλωτές δεν έχουν την εμπειρία να διαχειριστούν τα ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής. Από την άλλη πλευρά, αν υπερπροστατεύσουμε το περιβάλλον αυτό, θα δημιουργήσουμε πρόβλημα στις επιχειρήσεις και δεν θα μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε ότι οι καταναλωτές θα απολαμβάνουν προϊόντα, θα απολαμβάνουν καινοτομία» είπε ο κ. Αναγνωστόπουλος.

Στη συζήτηση που συντόνισε ο Αντώνης Φουρλής, Δημοσιογράφος, Huff Post Greece, ANT1, ο κ. Αναγνωστόπουλος προανήγγειλε πυκνή νομοθέτηση τα επόμενα χρόνια για τα ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, ειδικά σε ότι αφορά τις μικρές πιστώσεις, με στόχο την ενίσχυσης της ασφάλειας. Στόχος, όπως είπε, είναι να φτάσουμε σε ένα ηλεκτρονικό εμπόριο το οποίο θα είναι δίκαιο για όλους. Παράλληλα, θα υπάρξουν πρωτοβουλίες για την καλύτερη ενημέρωση του καταναλωτή, την εκπαίδευσή του, για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του σε μία συναλλαγή.

Σχετικά με τους ελέγχους, ο κ. Αναγνωστόπουλος σημείωσε πως δεν χρειάζεται πια να βγάζουμε ανθρώπους στο δρόμο και να πραγματοποιούμε μυστικές επιχειρήσεις, αλλά γίνονται όλα ηλεκτρονικά. Μάλιστα για πρώτη φορά υπάρχουν κοινά ευρωπαϊκά εργαλεία για τον έλεγχο της αγοράς. «Σας λέω με απόλυτη βεβαιότητα ότι δεν υπάρχει τίποτα αυτή τη στιγμή που δεν μπορούμε να το δούμε» εξήγησε ο κ. Αναγνωστόπουλος.

Η Βάλια Αρανίτου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια/Επιστημονική Διευθύντρια INEMY-ΕΣΕΕ, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, υπογράμμισε πώς μετά την πανδημία εκτοξεύτηκαν οι διαδικτυακές αγορές, με σχεδόν 7 στους 10 να ψωνίζουν πλέον και διαδικτυακά και τα ενεργά e-shops να έχουν φθάσει τις 30.000. Σημείωσε ότι αποτελεί πρόκληση ο έλεγχος κάποιων ηλεκτρονικών πλατφορμών από τρίτες χώρες, καθώς αρκετά προϊόντα δεν είναι ασφαλή για τους χρήστες.

«Καλοδεχούμενο το ηλεκτρονικό εμπόριο, αλλά θα πρέπει και το κράτος να βοηθήσει τις μικρές επιχειρήσεις» τόνισε η κυρία Αρανίτου, εξηγώντας πως το μεγάλο θέμα είναι πως οι έμποροι θα μπορέσουν να υιοθετήσουν περισσότερο το e commerce και ιδιαίτερα την Τεχνητή Νοημοσύνη. Προσέθεσε πως το ηλεκτρονικό εμπόριο μπορεί να συμβάλλει και στην ενίσχυση των εξαγωγών, βοηθώντας τις επιχειρήσεις που πουλάνε τα προϊόντα τους στους τουρίστες να τα διαθέσουν και διαδικτυακά, στέλνοντάς τα στο εξωτερικό όλο τον χρόνο.

Ο Ιωάννης Ιωαννίδης Chief of Retail Banking Products, Alpha Bank υπογράμμισε ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο ξεκίνησε ως trend της νεολαίας κι έχει εξελιχθεί σε συνήθεια για ανθρώπους όλων των ηλικιών, με 8 στους 10 Ευρωπαίους να πραγματοποιούν το 2024 τουλάχιστον μία αγορά ηλεκτρονικά.

Σύμφωνα με τον κ. Ιωαννίδη, ο ρόλος των τραπεζών είναι να υποστηρίξουν τον καταναλωτή, παρέχοντάς του μια ψηφιακή λύση, μία ψηφιακή εμπειρία. Στο πλαίσιο αυτό οι τράπεζες έχουν κάνει συνεργασίες για να φέρουν τεχνογνωσία από το εξωτερικό. «Σαν Τράπεζα επενδύουμε και σε συστήματα και σε διαδικασίες. Αλλά πάρα πολύ σημαντικό είναι ότι επενδύουμε και σε στρατηγικές συνεργασίες» είπε ο κ. Ιωαννίδης, σημειώνοντας πως η τεχνολογία αναπτύσσεται, το ίδιο όμως και οι απάτες. Τόνισε πως όλη αυτή η προσπάθεια θα πρέπει να γίνει χωρίς να γίνονται εκπτώσεις στην εμπειρία του πελάτη και συμπλήρωσε πως θα πρέπει οι καταναλωτές να εκπαιδευτούν στο νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται.

Ο Νίκος Πετράκης, Country Manager της Visa για την Ελλάδα, δήλωσε: «Στη Visa, είμαστε αφοσιωμένοι στη διαρκή καινοτομία και την ανάπτυξη λύσεων που ανταποκρίνονται στις εξελισσόμενες ανάγκες των καταναλωτών και των εμπόρων καθώς η Gen Z, η πρώτη πραγματικά ψηφιακή γενιά, συναλλάσσεται κυρίως ψηφιακά, ψωνίζει υβριδικά και απαιτεί ακόμα περισσότερη ασφάλεια στις πληρωμές. Ως ηγέτιδα δύναμη σε αυτόν τον χώρο διασφαλίζουμε ότι το οικοσύστημα πληρωμών παραμένει ασφαλές, αποτελεσματικό και αξιόπιστο, βοηθώντας τους ανθρώπους και τις επιχειρήσεις να ακμάσουν στην ψηφιακή εποχή».

Για να παρακολουθήσετε live τις εργασίες του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών κάντε την εγγραφή σας εδώ.

1-Apr-10-2025-04-45-00-0663-PM

Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, Γενικος Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Υπουργείο Ανάπτυξης

2-Apr-10-2025-04-46-00-5127-PM

Βάλια Αρανίτου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια/Επιστημονική Διευθύντρια INEMY-ΕΣΕΕ, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

3-Apr-10-2025-04-46-17-0850-PM

Ιωάννης Ιωαννίδης, Chief of Retail Banking Products, Alpha Bank

4-Apr-10-2025-04-46-33-0577-PM

Νίκος Πετράκης, Country Manager της Visa για την Ελλάδα

Αντίγραφο του REB_2194

Από αριστερά: Βάλια Αρανίτου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια/Επιστημονική Διευθύντρια INEMY-ΕΣΕΕ, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών – Ιωάννης Ιωαννίδης, Chief of Retail Banking Products, Alpha Bank – Νίκος Πετράκης, Country Manager της Visa για την Ελλάδα – Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, Γενικος Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Υπουργείο Ανάπτυξης – Αντώνης Φουρλής, Δημοσιογράφος, Huff Post Greece, ANT1

Συντάκτης

Δείτε Επίσης

Τελευταία άρθρα