8.4 C
Athens
Δευτέρα, 7 Απριλίου, 2025

Στα ”κάγκελα”οι γιατροί με την Υπουργική Απόφαση για την τηλεϊατρική

Ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος, με αίσθημα ευθύνης απέναντι στη δημόσια υγεία , τους ασθενείς, αλλά και τους ιατρούς που καλούνται να λειτουργήσουν εντός ενός
θεσμικού πλαισίου ασφαλούς και ποιοτικής παροχής υπηρεσιών, εκφράζει την έντονη αντίθεσή του στην Υπουργική Απόφαση 7686/2025.

telemedicine 6166814 640

Το Υπουργείο σας επέλεξε να αγνοήσει τις επιστημονικά τεκμηριωμένες και συγκεκριμένες προτάσεις που έχει επεξεργαστεί ο ΠΙΣ και αντ’ αυτού να νομοθετήσει πρόχειρα και αποσπασματικά. Η εν λόγω Απόφαση, αντί να θεσπίζει ένα συνεκτικό,σύγχρονο και προστατευτικό για τον ασθενή πλαίσιο λειτουργίας της τηλεϊατρικής, προβαίνει σε απορρύθμιση ενός ιδιαίτερα ευαίσθητου τομέα της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, εισάγοντας διατάξεις που αντιβαίνουν στα ευρωπαϊκά πρότυπα και θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των ασθενών και τη δημόσια υγεία.

Η απόφαση σας επί της ουσίας δημιουργεί ιατρική δύο ταχυτήτων. Την ρυθμισμένη παροχή ιατρικών υπηρεσιών (η οποία λειτουργεί με ασφάλεια για τον ασθενή εδώ και
δεκαετίες) και την άναρχη και χαοτική παροχή ιατρικών υπηρεσιών δια μέσω τηλεϊατρικής!

Ενδεικτικά, προβάλλουμε τις εξής συγκεκριμένες αντιρρήσεις μας:
1. Έλλειψη Εποπτείας και Ρυθμιστικού Ελέγχου

Η Απόφαση σας:

• Επιτρέπει τη λειτουργία εφαρμογών τηλεϊατρικής από οποιονδήποτε ιδιώτη ή ιδιωτική επιχείρηση, χωρίς διαδικασία αδειοδότησης ή πιστοποίησης, με απλή γνωστοποίηση στο Υπουργείο. Δεν προβλέπεται κανένας έλεγχος των εγγράφων, τα οποία (έγγραφα) αποτελούν απλά εταιρικά έγγραφα αναρτητέα στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο! Καμία πρόβλεψη για πιστοποιήσεις, καμία πρόβλεψη, ούτε κανγνωστοποίηση του ιατρικού προσωπικού που απασχολείται. Ακόμα όμως και ηγνωστοποίηση που προβλέπει η Υπουργική σας απόφαση δεν έχει καμία αξία αφού
τα έγγραφα που απαιτείτε είναι δημόσια προσβάσιμα στο ΓΕΜΗ! Απλά πρόκειται γιαμία γραφειοκρατική διαδικασία για να δείξετε ότι δήθεν «εποπτεύετε» κάτι!

• Ακόμα και οι διοικητικές κυρώσεις που προβλέπει η απόφαση σας αφορούν
την «μη γνωστοποίηση» των ανωτέρω εταιρικών στοιχείων! Αλήθεια γιατί κάποιος να
μην σας γνωστοποιήσει το πιστοποιητικό εκπροσώπησης;

• Δεν επιβάλλει τεχνικές προδιαγραφές ή ελάχιστα πρότυπα λειτουργίας, ούτε
προβλέπει διαλειτουργικότητα με δημόσια συστήματα (ΗΔΙΚΑ, ΕΟΠΥΥ), πλην της
υποχρέωσης ανάρτησης από τον γιατρό στοιχείων στον ατομικό φάκελο του
ασθενούς.

• Δεν προβλέπει κανέναν ουσιαστικό έλεγχο πριν ή μετά τη λειτουργία, παρά
μόνο πρόστιμο για μη υποβολή τυπικών εγγράφων (ΓΕΜΗ, καταστατικό κ.λπ.). Εάν
για παράδειγμα μια πλατφόρμα τηλεϊατρικής παρέχει υπηρεσίες τηλεϊατρικής μη
χρησιμοποιώντας ιατρούς για την παροχή της υπηρεσίας, ΟΥΔΕΙΣ έχει αρμοδιότητα
να σταματήσει την λειτουργία της με βάση το πλαίσιο που θεσπίσατε! Αλήθεια δεν
σκεφθήκατε ότι μπορεί κάποιος επικίνδυνος απατεώνας να προσπαθεί να ξεγελάσει
τους ασθενείς και ότι θα πρέπει κάποιος να τους προστατεύει από αυτούς;

• Η απόφαση σας βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με τον Ευρωπαϊκό Κώδικα
Τηλεϊατρικής, τα πρότυπα CEN/TS και τις πρακτικές χωρών με μεγάλη εμπειρία στην
χρήση των αντίστοιχων τεχνολογιών όπως το Ηνωμένο Βασίλειο (που έχει ορίσει
αρμόδια την Care Quality Commission) και οι οποίες χώρες απαιτούν:
o Πιστοποίηση εξοπλισμού ως ιατροτεχνολογικού προϊόντος (MDR, SaMD),
o Προληπτικό έλεγχο ποιότητας,
o Εποπτεία από ανεξάρτητες αρχές και δυνατότητα αφαίρεσης αδειών.
2. Μετακύλιση Αποκλειστικής Ευθύνης στον Ιατρό

Η ΥΑ καθιστά τον ιατρό:

• Αποκλειστικά υπεύθυνο για την εγκυρότητα της πράξης, την εφαρμογή
πρωτοκόλλων, ακόμη και για τεχνικές βλάβες ή αποτυχίες της εφαρμογής.
• Χωρίς οποιαδήποτε ρύθμιση για την ευθύνη του “δικαιούχου”
(πλατφόρμας/παρόχου) κατά παράβαση της πάγιας νομολογίας των Ελληνικών
Δικαστηρίων που θεωρούν τον ιατρό προστιθέντα του παρόχου της υπηρεσίας.
Αντίθετα, στις ευρωπαϊκές χώρες η ευθύνη είναι κατανεμημένη και ο πάροχος της
εφαρμογής:
o Οφείλει να διασφαλίζει την ποιότητα,
o Υπόκειται σε αξιολόγηση,
o Φέρει αστική και επαγγελματική ευθύνη για παραλείψεις/σφάλματα (π.χ.
GDPR, νομοθεσία περί παρόχων) και οφείλει να έχει ασφαλιστική κάλυψη.
3. Ανυπαρξία κανόνων αποζημίωσης και καθορισμού πράξεων

Η ΥΑ:
• Δεν προβλέπει αποζημίωση από τον ΕΟΠΥΥ για τις υπηρεσίες τηλεϊατρικής,
• Δεν εξειδικεύει ποιες ειδικότητες ή ποιες καταστάσεις είναι κατάλληλες για την
παροχή υπηρεσιών τηλεϊατρικής με ασφάλεια, ούτε και κάποια διαδικασία ελέγχου/
εγκρίσεως/ πιστοποιήσεως.

Αντιθέτως, στα ευρωπαϊκά πρότυπα:

o Υπάρχει σαφής κατάταξη πράξεων (π.χ. παρακολούθηση χρόνιων,
απεικονιστικές εκτιμήσεις, τηλεψυχιατρική),
o Ελεγχόμενο κόστος και αποζημίωση από δημόσια ασφάλιση (ειδικά για GPs),
o Κατευθυντήριες γραμμές για την καταλληλότητα εξ αποστάσεως παροχής.
4. Εξαίρεση του Δημοσίου
Η ΥΑ εξαιρεί τους δημόσιους φορείς (ΝΠΔΔ, Ένοπλες Δυνάμεις κ.ά.) από το πεδίο
εφαρμογής της. Δηλαδή οι φορείς του Δημοσίου α) συνεχίζουν να λειτουργούν τις
υπηρεσίες τηλεϊατρικής εντελώς αρρύθμιστα. Επί της ουσίας θεσπίζετε τηλεϊατρική
δύο ταχυτήτων και ομολογεί η απόφαση σας με αυτό τον τρόπο ότι οι «ρυθμίσεις» στις
οποίες προβαίνετε είναι προβληματικές (ειδάλλως γιατί να μην εφαρμοστούν και στον
Δημόσιο Τομέα;).Πρόκειται για παράλογη θεσμική επιλογή, εντελώς αντίθετη με τις
αρχές της ισότητας στην πρόσβαση και τις ανάγκες της δημόσιας υγείας.

5. Διαφήμιση

Επιτρέπετε την διαφήμιση κατά παρέκκλιση της γενικής απαγόρευσης διαφήμισης των
ιατρών και των ιατρικών υπηρεσιών! Με την απόφαση σας εντελώς πρόχειρα και χωρίς
κανόνες και πλαίσιο νομιμοποιείτε την διαφήμιση υπηρεσιών Τηλεϊατρικής,
καταστρατηγώντας θεμελιώδεις κανόνες ιατρικής δεοντολογίας και το απαγορευτικό
πλαίσιο διαφήμισης ιατρικών υπηρεσιών.

giatroi

Ο Π.Ι.Σ. έχει επεξεργαστεί συγκροτημένες προτάσεις για την παροχή υπηρεσιών
τηλεϊατρικής, οι οποίες έχουν εγκριθεί ομόφωνα από την Ολομέλεια των Προέδρων
των Ιατρικών Συλλόγων της χώρας. Σύμφωνα με αυτές:

▪ Απαιτείται αυστηρή αδειοδότηση και πιστοποίηση φορέων και εφαρμογών,
▪ Ρυθμιστικό πλαίσιο με τεχνικά πρότυπα, διασύνδεση με ΕΣΥ και ΗΔΙΚΑ,
▪ Καθορισμός ειδικοτήτων, πράξεων, τιμολογίων και διαδικασιών αποζημίωσης,
▪ Διαφάνεια, ασφάλεια, εκπαίδευση επαγγελματιών και σταθερή εποπτεία από
ανεξάρτητες αρχές.

Η Υπουργική Απόφαση 7686/2025 όχι μόνο αγνοεί πλήρως τις αρχές αυτές, αλλά
νομιμοποιεί μια επικίνδυνη αγορά “άναρχων” υπηρεσιών χωρίς λογοδοσία.
Η τηλεϊατρική μπορεί να αποτελέσει σημαντικό εργαλείο ενίσχυσης της
προσβασιμότητας και της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας. Όχι όμως με όρους
αυθαιρεσίας, πλήρους απορρύθμισης και μετακύλισης της ευθύνης αποκλειστικά στον
ιατρό.

Ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος ζητά:

Την άμεση ανάκληση της ΥΑ 7686/2025.

Τη συγκρότηση επιτροπής με συμμετοχή του ΠΙΣ για την επεξεργασία σύγχρονου,
συμβατού με τα ευρωπαϊκά πρότυπα πλαισίου, κυρίως με ασφάλεια και σεβασμό στον
ασθενή ο οποίος δεν είναι «πελάτης».

Τη σαφή ενσωμάτωση των υπηρεσιών τηλεϊατρικής στον στρατηγικό σχεδιασμό του
ΕΣΥ, με διαλειτουργικότητα, ασφάλεια και δημόσια λογοδοσία

Συντάκτης

Δείτε Επίσης

Τελευταία άρθρα