Το 81% των θεραπειών για τον καρκίνο που διαφημίζονται από δημιουργούς περιεχομένου στο TikTok είναι ψεύτικες, σύμφωνα με νέα έρευνα από το City St George’s του Πανεπιστημίου του Λονδίνου. Η εθνογραφική μελέτη από τη Δρ Stephanie Alice Baker, αναγνώστρια στην κοινωνιολογία, έδωσε στον αλγόριθμο του TikTok ελεύθερα τη δυνατότητα να προτείνει βίντεο σε έναν χρήστη που αναζητά θεραπείες για τον καρκίνο. Διαπίστωσε ότι μόνο το 19% των βίντεο που παρακολουθήθηκαν περιείχαν νόμιμες ιατρικές συμβουλές.
Η Gen Z είναι ιδιαίτερα ευάλωτη σε αυτή την παραπληροφόρηση για τον καρκίνο, καθώς το TikTok χρησιμοποιείται ως μηχανή αναζήτησης από νεότερα δημογραφικά άτομα και αποτελεί βασικό μέσο πρόσβασης σε πληροφορίες υγείας. Όχι μόνο η παραπληροφόρηση για τον καρκίνο είναι διαδεδομένη, αλλά η πλατφόρμα επιτρέπει στους δημιουργούς να συνδέονται με καταστήματα ηλεκτρονικού εμπορίου και ιστότοπους στους οποίους οι χρήστες μπορούν να αγοράσουν επιβλαβή προϊόντα.
Οι TikTokers μπόρεσαν να επωφεληθούν οικονομικά από την παραπληροφόρηση για τη θεραπεία του καρκίνου πουλώντας προϊόντα όπως λάδι ρίγανης, κουκούτσια βερίκοκου ή αποπαρασιτικό σκύλου (το οποίο δεν είναι ασφαλές για ανθρώπινη κατανάλωση). Επιπλέον, τα βίντεο παραπληροφόρησης για τον καρκίνο μπορούν να γίνουν πύλη για πιο ακραίο, συνωμοτικό περιεχόμενο. Στην οικονομία της προσοχής, οι δημιουργοί περιεχομένου ενθαρρύνονται να δημοσιεύουν ολοένα και πιο πρόστυχο περιεχόμενο, καθώς αυτό ενθαρρύνεται από τον αλγόριθμο και οι δημιουργοί κερδίζουν οικονομικά.
Από τα 163 βίντεο που διαδίδουν ψευδείς ισχυρισμούς για τη θεραπεία του καρκίνου, το 32% χρησιμοποίησε θεωρίες συνωμοσίας για να νομιμοποιήσει το περιεχόμενό τους. Ορισμένα βίντεο παρουσιάζουν αντίθετους γιατρούς που πιστεύουν ότι οι θαυματουργές θεραπείες αποκρύπτονται από την κυβέρνηση. Η ατελείωτη λειτουργία κύλισης του TikTok καθιστά τους χρήστες ευάλωτους στη ριζοσπαστικοποίηση. Οι θεατές περνούν από μια σταδιακή διαδικασία κοινωνικοποίησης παρακολουθώντας όλο και πιο ακραία βίντεο που προτείνει ο αλγόριθμος της πλατφόρμας.
Για τη διεξαγωγή της μελέτης, δημιουργήθηκε ένας λογαριασμός TikTok στον οποίο ο χρήστης αναζήτησε τον όρο “θεραπεία του καρκίνου” για να μιμηθεί έναν χρήστη που έκανε τη δική του έρευνα και ο αλγόριθμος της πλατφόρμας αφέθηκε στη συνέχεια να αναλάβει τις επόμενες συστάσεις. Οι κορυφαίες 50 αναρτήσεις που εμφανίστηκαν για την αναζήτηση “θεραπεία για τον καρκίνο” στη σελίδα “For You” του TikTok συγκεντρώθηκαν εβδομαδιαία μεταξύ Απριλίου και Μαΐου 2024 και αναλύθηκαν θεματικά.
Τα βίντεο χωρίστηκαν σε πέντε τύπους:
- προσωπικά ανέκδοτα επιζώντων από καρκίνο
- αντίθετοι γιατροί συζητούν για θαυματουργές θεραπείες
- θεωρίες συνωμοσίας για διεφθαρμένα ιατρικά ιδρύματα
- πνευματικά βίντεο σχετικά με τη σημασία της πίστης για την αντιμετώπιση της ασθένειας
- ενημερωτικές αναρτήσεις πώλησης προϊόντων
Ο Δρ Baker είπε, “Ο τεράστιος όγκος παραπληροφόρησης στο TikTok που σχετίζεται με θεραπείες καρκίνου είναι ανησυχητικός. Το ογδόντα ένα τοις εκατό των ψεύτικων θεραπειών για τον καρκίνο είναι συγκλονιστικό και θα πρέπει να κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου για τις διαδικτυακές ρυθμιστικές αρχές. Το γεγονός ότι ο αλγόριθμος του TikTok δίνει κίνητρα στους δημιουργούς περιεχομένου να λάβουν το πλεονέκτημα των ευάλωτων ατόμων είναι απλώς άδικο.
Οι κυβερνήσεις πρέπει επειγόντως να ασκήσουν μεγαλύτερη πίεση στους γίγαντες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για να μετριάσουν καλύτερα το περιεχόμενό τους. Πλατφόρμες όπως το TikTok αντιπροσωπεύουν έναν υπαρξιακό κίνδυνο: Όχι μόνο μπορούν να διαδώσουν παραπληροφόρηση και να οδηγήσουν τους χρήστες σε επιβλαβή προϊόντα, αλλά ο αλγόριθμος ενθαρρύνει μια διαδικασία ριζοσπαστικοποίησης”.
Η έρευνα, με τίτλο «Link in bio»: ψεύτικες θεραπείες για τον καρκίνο, μονοπάτια ριζοσπαστικοποίησης και διαδικτυακές βλάβες στο TikTok», πρόκειται να δημοσιευθεί στο The Impact of Misinformation and Disinformation on a Democratic Society. Αυτή τη στιγμή είναι διαθέσιμο στον διακομιστή προεκτύπωσης SocArXiv.